Руслан Кравченко: ДПС запроваджує комплекс заходів для врегулювання податкових питань мобілізованих ФОП та ветеранів
Державна податкова служба України запроваджує комплекс заходів для врегулювання податкових питань мобілізованих ФОП та ветеранів. Напрацьовуються пропозиції щодо змін у законодавстві, в регіонах будуть створені робочі групи, які надаватимуть консультації. Про це на своїй сторінці у Facebook розповів Голова ДПС Руслан Кравченко.
Відповідне питання він обговорив під час селекторної наради з територіальними управліннями.
Руслан Кравченко розповів, що минулого тижня під час зустрічі із бізнесом на Хмельниччині до нього звернувся ветеран, який порушив проблему мобілізованих ФОП. ФОПи 1-2 груп щомісячно авансом мають сплачувати єдиний податок і військовий збір. Щоб уникнути автоматичних нарахувань, слід подати заяву про неможливість виконання податкових обов’язків. Однак під час мобілізації та служби підприємець навряд чи думає про це. Через що виникає податковий борг.
На сьогодні понад 3 тис. мобілізованих ФОП мають податковий борг майже 30 млн гривень. Вони можуть бути звільнені від сплати податків, якщо подадуть заяву за місцем податкової реєстрації протягом 10 днів після демобілізації. На практиці вкластися в такий термін вкрай важко.
«Вже визначили конкретні заходи, щоб допомогти підприємцям, які стали на захист країни: ДПС напрацьовує свої пропозиції до законодавства, щоб збільшити терміни подання заяви. Найближчим часом передамо їх до Мінфіну, ініціювали підписання протоколу з Міноборони, щоб мати точну інформацію щодо мобілізованих ФОП та допомогти їм», – наголосив Руслан Кравченко.
Він також підкреслив, що на рівні ДПС реалізовуються такі оперативні кроки:
- регіони отримають переліки ФОП, яким нараховується єдиний податок та військовий збір, та які ймовірно не можуть виконувати свої податкові обов’язки. Кожна історія має бути відпрацьована;
- проводимо інвентаризацію скарг та листів ФОПів щодо списання нарахованих податкових зобов’язань з дати їх мобілізації, проаналізуємо результати їх розгляду в регіонах;
- територіальні управління мають створити робочі групи та «гарячі лінії» для надання консультацій мобілізованим ФОП, які не можуть виконувати податкові обов’язки, чи членам їхніх родин;
- упродовж квітня мобілізовані ФОП та члени їхніх родин мають бути поінформовані про існуючі механізми, визначені законодавством, щодо уникнення негативних наслідків від несплати податків;
- вся актуальна інформація має бути розміщена в Центрах обслуговування платників. Мають бути також залучені до інформування ЦНАП, громади, ТЦК, обласні військові адміністрації.
«Працюємо над тим, щоб питання, пов’язані з податковими зобов’язаннями мобілізованих ФОПів та ветеранів, були врегульовані справедливо та без бюрократії», – додав Голова ДПС.
Триває Деклараційна кампанія 2025
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що триває Деклараційна кампанія 2025.
Детальніше про процес подання податкової декларації про майновий стан і доходи та важливі терміни можна дізнатися тут:
► Як подати декларацію (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/866521.html);
► Про терміни подання декларації (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/865606.html);
► Як отримати податкову знижку (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/870381.html);
► Оподаткування доходів за кордоном: що варто знати українцям? (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/874065.html).
З 25 березня запроваджені новації щодо акцизного податку на тютюнові вироби, рідини, що використовуються в електронних сигаретах
З 25 березня 2025 року набув чинності Закон України від 04.12.2024 № 4115-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо перегляду ставок акцизного податку на тютюнові вироби» (далі – Закон № 4115). Він опублікований у газеті «Голос України» від 25.03.2025 № 58.
Законом внесено зміни до:
- Податкового кодексу України;
- Закону України від 18.06.2024 № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закону № 3817).
Основні зміни до Податкового кодексу України
- Регулювання роздрібної ціни підакцизних товарів:
при встановленні максимальної роздрібної ціни на тютюнові вироби;
при роздрібному продажу - роздрібна ціна не може бути меншою за мінімальне акцизне податкове зобов’язання або ставки акцизного податку помножене на 1,45.
- Введення нового терміну «пиво безалкогольне»:
визначається як пінистий напій з вмістом спирту 0,5 % об. або менше;
відноситься до товарної позиції 2202 згідно з УКТ ЗЕД.
- Особливості застосування валютних курсів:
- для тютюнових виробів використовується офіційний курс Національного банку України на 0 годин першого дня календарного півріччя, що передує півріччю, в якому здійснюється:
придбання марок акцизного податку (до 1 січня 2026 року);
формування унікального ідентифікатора (з 1 січня 2026 року);
реалізація тютюнових виробів вироблених на митній території України, або подання митної декларації;
нарахування зобов’язань з акцизного податку з тютюнової сировини та тютюнових відходів.
- Зменшення розміру сукупних втрат та відходів:
зниження з 10 % до 5 % для виробництва ферментованої тютюнової сировини.
- Ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну:
встановлюються в одиницях виміру євро.
- Щорічне підвищення ставок акцизного податку:
починаючи з дня набрання чинності Законом № 4115 до 31.12.2027, ставки акцизного податку поступово підвищуватимуться.
- Перерахунок ставок акцизного податку:
при визначенні сум податку, що сплачуються до бюджету виробниками та імпортерами.
- Послаблення антифорстолінгових обмежень:
тимчасово, на період дії воєнного стану, збільшено середньомісячний обсяг продажу марок акцизного податку до 120 % (раніше було 115 %) до підвищення ставок акцизного податку.
Основні зміни до Закону № 3817
- Розширення переліку обладнання:
додано машини для виробництва фільтрів для сигарет, сигаретних гільз.
- Запровадження нових штрафів:
оптова торгівля алкоголем за цінами, нижчими за встановлені мінімальні;
відсутність відеоспостереження на підприємствах з виробництва тютюнових виробів;
роздрібна торгівля підакцизними товарами за цінами, нижчими за встановлені.
Про управління податковими ризиками
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
Державна податкова служба України активно впроваджує міжнародні підходи до управління, що ґрунтуються на управлінні податковими ризиками (комплаєнс-ризиками), адже це має вирішальне значення для досягнення стратегічних цілей Національної стратегії доходів України.
На субсайті «Територія високого рівня податкової довіри», який розміщено за посиланням https://tpd.tax.gov.ua, оприлюднено Перелік платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства (далі – Перелік).
Перелік формується щоквартально, не пізніше останнього робочого дня березня, травня, серпня та листопада. Розраховані середні показники, які використовуються для формування Переліку, публікуються протягом 5 робочих днів після його затвердження. Для розрахунку всіх середніх галузевих показників, які беруться до уваги при формуванні Переліку, використовуються дані податкової звітності за останні 4 повні квартали (сумарно за 12 місяців). Заробітна плата розділяється на чотири квартали.
Платники податків, які зареєстровані протягом звітного (податкового) року (новостворені), можуть бути включені до Переліку з першого числа місяця, що настає за податковим (звітним) кварталом, але не раніше одного календарного року з дати взяття такого платника на облік у контролюючому органі.
З нормами визначення платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства та перевагами для них можна ознайомитися в Законі України від 18.06.2024 № 3813-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства» та в наказі Міністерства фінансів України від 07.10.2024 року № 495 «Про затвердження Порядку формування та оприлюднення переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства» (зі змінами).
Надали послуги з репетиторства – своєчасно задекларуйте доходи!
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що триває Деклараційна кампанія 2025.
У разі, якщо вчителі або викладачі, які надавали репетиторські послуги протягом минулого року, не зареєстровані фізичною особою – підприємцем або особою, яка провадить незалежну професійну діяльність у рамках діяльності з надання послуг репетитора, то такі особи зобов’язані задекларувати отримані доходи.
Звертаємо увагу, що до репетиторських належать, зокрема, послуги з виконання контрольних, курсових, дипломних робіт, підготовки дітей до школи, незалежного тестування, вступу до навчальних закладів, навчання з будь-яких предметів тощо.
Отже, громадяни, які отримали впродовж 2024 року доходи від репетиторства і не зареєстровані суб’єктами господарювання у рамках такої діяльності, в обов’язковому порядку мають подати до 01 травня 2025 року річну податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі – Декларація).
За результатами декларування така фізична особа зобов'язана самостійно до 01 серпня 2025 року сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену в поданій нею податковій Декларації за 2024 рік (податок на доходи фізичних осіб за ставкою 18 % і військовий збір у розмірі 1,5 %).
Нагадуємо, що Декларацію можна подати особисто платником або уповноваженою на це особою, надіслати поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення або відправити до податкової засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису у порядку, визначеному законодавством.
Руслан Кравченко: Продовжуємо спільно з МВФ системну роботу над реформуванням податкової
Голова ДПС Руслан Кравченко зустрівся з місією податково-бюджетного департаменту Міжнародного валютного фонду на чолі із заступником директора департаменту Хуаном Торо.
Обговорювалися виклики та реалізація проєктів у рамках двосторонньої співпраці. Зокрема, говорили про виконання двох стратегічних документів: Меморандуму про економічну та фінансову політику з МВФ та Національної стратегії доходів України до 2030 року.
«Наразі вже є конкретні результати спільної роботи. Йдеться про опитування платників податків, проведене за підтримки Світового банку, затвердження Плану цифрового розвитку ДПС до 2030 року, оновлення організаційної структури служби за результатами функціонального обстеження», – зазначив Руслан Кравченко.
Під час зустрічі сторони також зосередилися на інших ключових змінах, які мають бути впроваджені для якісних змін ДПС:
- ризик-орієнтований підхід та комплаєнс (CRM), робота з великими платниками податків та E-аудит. ДПС вже отримала від експертів МВФ висновки про поточний стан та рекомендації для подальшого вдосконалення цих напрямів. Їх реалізація сприятиме прогнозуванню податкових ризиків та підвищенню податкової дисципліни;
- цифровізація та розробка сучасної IT-системи. ДПС зацікавлена у створенні такого комплексу, який би дозволив максимально автоматизувати всі процеси та ефективніше взаємодіяти з платниками податків. Є потреба в удосконаленні діючих систем, зокрема, щодо створення системи CRM, по роботі з податковим боргом, сховища даних Data Warehouse;
- доброчесність. Йдеться про проведення незалежних опитувань, навчань методик та практик для якісного виконання заходів з підвищення довіри;
- кадровий розвиток. Ефективність реформи залежить від професіоналізму її виконавців. Тому ДПС забезпечуватиме навчання працівників необхідним навичкам, відповідно до сучасних стандартів.
«Розраховуємо на підтримку цих ініціатив з боку МВФ та подальше залучення експертів. Продовжуємо системну роботу над реформуванням податкової», – наголосив Голова ДПС.
Чи може неповнолітня особа отримати ЕДП у КНЕДП ДПС та який порядок отримання?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що неповна цивільна дієздатність фізичної особи у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років (неповнолітня особа) визначена ст. 32 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-IV (далі – ЦКУ).
Відповідно до частини п’ятої ст. 32 ЦКУ неповнолітня особа має право самостійно укладати договір про отримання електронних довірчих послуг (далі – ЕДП).
Отже, для отримання ЕДП неповнолітній особі віком від 14 до 18 років (у тому числі фізичній особі у віці від 16 років, зареєстрованій як фізична особа – підприємець) необхідно надати перелік документів для отримання ЕДП фізичній особі.
З переліком документів необхідних для отримання ЕДП фізичній особі, можна ознайомитись у розділі «Отримання електронних довірчих послуг» вебсайту Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг Державної податкової служби України (КНЕДП ДПС) (https://ca.tax.gov.ua/), обравши відповідну категорію (також можливо надати документи за допомогою функції «Шеринг» застосунку «Дія»).
Сервіс Е-повідомлення
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
Державною податковою службою України з метою підвищення рівня інформування платників податків про суми помилково сплачених податкових платежів, єдиного внеску запроваджено новий сервіс «Е-повідомлення».
Платники податків, користувачі електронного кабінету, мають можливість отримувати в розділі «Вхідні/вихідні документи/Вхідні/ Повідомлення» електронне інформаційне повідомлення про помилкову сплату платежів (форма J/F14900) та миттєво здійснювати направлення до територіального органу ДПС, в якому обліковуються такі суми, заяву на перерахування коштів в електронному форматі.
Форма Е-повідомлення про помилкову сплату платежів містить
Податковий номер платника
Назва та код територіального органу ДПС
код території
отримано сплату [дата платіжної інструкції] по платежу [код платежу] «[назва платежу]» в розмірі [сума] грн за платіжною інструкцією № [номер платіжної інструкції] на рахунок [ рахунок IBAN].
У разі помилкової сплати просимо подати Заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені.
Поряд з цим, посадові особи, які за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань є керівником підприємства, установи, організації, чи самозайнятою особою, чи фізичною особою – платником податків, також мають можливість отримувати додаткове повідомлення шляхом приєднання до сервісу «Info TAX».
Звертаємо увагу, що автоматична відправка електронних інформаційних повідомлень про помилкову сплату платежів здійснюється засобами ІКС ДПС о 9.00 годині в робочі дні, крім понеділка, за транзакціями про сплату за попередній банківський день.
НСД: впровадження нових механізмів роботи ДПС
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
Для успішної реалізації імплементованих дій Плану дій BEPS (а в подальшому – також правила GAAR, підрозділ 4.3.3(b)(ii) «Впровадження правил, спрямованих на боротьбу з ухиленням від сплати податків») необхідно забезпечити ефективний обмін податковою інформацією за спеціальними запитами з іноземними компетентними органами, оскільки такий обмін є одним із важливих (а іноді єдиним) формуванням доказової бази при здійсненні податкового контролю в галузі міжнародного оподаткування (контроль за трансфертним ціноутворенням, виплат пасивних доходів, діяльність нерезидентів, КІК тощо).
Застосовування сучасних технологій сприятиме вирішенню таких завдань:
- вдосконалення ризик-орієнтованих підходів (запровадження принципів рівності та справедливості оподаткування);
- оптимізація процесів обміну податковою інформацією з іноземними компетентними органами (підготовка, надсилання, отримання);
- забезпечення накопичення та структурування інформації з питань обміну податковою інформацією з метою уникнення дублювання їх повторного ініціювання та направлення до іноземних компетентних органів протягом встановленого (у тому числі міжнародними договорами) терміну зберігання;
- оперативний пошук та використання інформації структурними підрозділами ДПС відповідно до функціональних повноважень;
- прискорення отримання запитуваної інформації від іноземних компетентних органів;
- забезпечення взаємозв’язку системи обліку обміну з ІКС ДПС (інформаційні бази даних) щодо реєстраційних даних резидента, періоди запитуваної інформації (операція, що досліджується може бути триваючою);
- оперативне реагування на отримані запити від іноземних компетентних органів;
- комп’ютерний (автоматизований) переклад (запит/відповідь);
- підтвердження або спростування ризиків щодо дотримання платниками податків вимог чинного законодавства;
- формування повної, якісної та об’єктивної доказової бази при здійсненні заходів контролю і, як наслідок, зменшення судових спорів;
- створення аналітичних матеріалів (довідка, діаграма, графік, таблиця тощо) для формування висновків щодо ефективності обміну в розрізі країн, тематики, ризиків, платників податків, ініціаторів запитів, виконавців відповідей на запити, що надійшли від іноземних компетентних органів тощо.
Впровадження нових механізмів роботи ДПС, що ґрунтуються на більш широкому використанні технологій, обміну інформацією за стандартом Автоматичного обміну інформацією (AEOI), застосуванням автоматизованого ризик-орієнтованого підходу, автоматизація процесу обміну інформацією з іноземними компетентними органами забезпечать ефективне та комплексне протистояння розмиванню податкової бази й виведенню прибутку з-під оподаткування, підвищення рівня податкового контролю, збільшення бази оподаткування та унеможливлення застосування схем мінімізації податкових зобов’язань, зростання доходів бюджету, затвердження принципів рівності та справедливості оподаткування (враховуючи існуючі сучасні міжнародні практики).
За спеціальне використання води платники рентної плати спрямували до місцевих бюджетів Дніпропетровщини понад 26,6 млн гривень
У січні – лютому поточного року до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників рентної плати за спеціальне використання води надійшло понад 26,6 млн грн, що майже на 3,8 млн грн, або на 16,7 відс., більше ніж у минулорічному відповідному періоді.
Звертаємо увагу, що первинний водокористувач, який має дозвіл на спеціальне водокористування та використовує воду виключно для власних питних і санітарно-гігієнічних потреб або для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення та/або власних господарських потреб є платником рентної плати та повинен подавати податкову декларацію з рентної плати затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.08.2015 № 719 із змінами та доповненнями і сплачувати рентну плату.
Як узгоджуються податкові зобов’язання: пояснення для платників податків
Податкове зобов’язання – це сума податку, яку платник повинен сплатити до бюджету. Але коли ця сума вважається остаточною та підлягає обов’язковій сплаті?
- Коли податкове зобов’язання вважається узгодженим?
Податкове зобов’язання стає узгодженим у таких випадках:
- Якщо платник самостійно задекларував суму податку – вона вважається узгодженою одразу після подання декларації.
- Якщо податкова після перевірки нарахувала додаткові податкові зобов’язання, і платник не оскаржує це рішення – через 10 робочих днів після отримання податкового повідомлення-рішення (ППР) ця сума стає узгодженою.
Важливо!
Суми узгоджених податкових зобов’язань вносяться в облікову картку платника податків в автоматичному режимі.
Якщо виникають розбіжності, платник податків має право ініціювати звірку даних зі звітності на відповідність інформації в базах даних ДПС або оскаржити рішення податкового органу.
До закінчення строку на оскарження ДПС не здійснює стягнення сум податкових зобов’язань.
- Що відбувається, якщо платник не погоджується з донарахуваннями?
Якщо платник податків не згоден із нарахованими сумами, він має право їх оскаржити:
Адміністративне оскарження (скарга в ДПС)
- Платник має 10 робочих днів з дня отримання ППР, щоб подати скаргу до ДПС.
- Під час розгляду скарги податкове зобов’язання не вважається узгодженим.
- Якщо ДПС залишає ППР без змін, сума стає узгодженою з дня отримання рішення ДПС.
Судове оскарження
- Якщо платник подає позов до суду, податкове зобов’язання залишається неузгодженим до моменту набрання судовим рішенням законної сили. Але сам факт подання позову ще не є підставою для виведення суми з податкового боргу.
Для цього необхідно отримати ухвалу суду про відкриття провадження (ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України).
Важливо!
Ухвала про відкриття провадження є важливим юридичним документом, який підтверджує факт судового розгляду спору про податкові зобов’язання.
Вона дає змогу платнику податків захистити свої права та уникнути автоматичного стягнення сум, доки суд не ухвалить остаточне рішення. При цьому ухвала може надходити до сторін по справі як в паперовому вигляді, так і в електронному через електронний суд (Електронний судовий сервіс). Натомість лист платника податків з інформацією про оскарження податкових зобов’язань не є юридично підтвердженим фактом судового розгляду спору.
- Якщо суд скасовує ППР – податок не підлягає сплаті.
- Якщо суд підтверджує ППР – сума стає узгодженою з моменту набрання рішенням законної сили.
- Чому це важливо?
- Узгоджений податковий борг необхідно сплатити, інакше будуть нараховані штрафи та пеня.
- Якщо податкове зобов’язання неузгоджене (оскаржується), воно не підлягає примусовому стягненню.
Дії податкової щодо стягнення узгоджених сум податкових зобов’язань
Податкові органи мають різні повноваження щодо стягнення податкових зобов’язань.
Що робить податкова?
Надсилає вимогу про сплату боргу
- Якщо платник не сплатив податковий борг у визначений термін, податкова надсилає податкову вимогу (ст. 59 Податкового кодексу України).
- Вимога містить суму боргу та строк для його добровільного погашення.
У разі виведення суми з інтегрованої картки платника у зв’язку з оскарженням податкова вимога відкликається автоматично.
Якщо у вас виникли запитання щодо узгодження податкових зобов’язань, звертайтеся до контролюючого органу за місцем обліку або подавайте звернення через Електронний кабінет платника.
Комунікаційна податкова платформа – взаємодія з бізнесом та громадськістю в ефективному форматі
Потребуєте детальних роз’яснень законодавства?
Необхідно оперативно вирішити нагальні питання податкової сфери?
Маєте пропозиції щодо необхідності проведення певних заходів за визначеною тематикою?
Звертайтесь на комунікаційну податкову платформу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
Звернення від представників бізнесу та громадськості приймаються на електронну скриньку
Реквізити бюджетних рахунків та рахунків для сплати єдиного внеску
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що інформація про відкриті Державною казначейською службою України бюджетні рахунки та рахунки для сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування для платників Дніпропетровській області розміщена на субсайті «Головне управління ДПС у Дніпропетровській області» вебпорталу ДПС в розділі «Рахунки для сплати платежів» за посиланням:
Головна/Рахунки для сплати платежів (https://tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv/).
Водночас, Електронний кабінет забезпечує можливість автоматизованого визначення рахунків для сплати податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на поточну дату конкретного платника податків відповідно до відкритих інтегрованих карток по даному платнику.
Також, своєчасне доведення платникам податків реквізитів рахунків для сплати податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, відбувається шляхом їх розміщення в центрах обслуговування платників.
Як легалізувати трудові відносини?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням роботодавця, та повідомлення органу ДПС про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Якщо трудовий договір між фізичною особою та роботодавцем неукладений, то трудові відносини юридично не закріплено.
Тож, коли особа, яка виконує трудові обов’язки (тобто фактично перебуває в трудових відносинах) наполягає на оформленні трудового договору відповідно до вимог діючого законодавства, а роботодавець не бажає оформити трудові відносини належним чином, виникає необхідність доводити факт перебування у трудових відносинах працівника з конкретним роботодавцем.
Підтвердити факт перебування в трудових правовідносинах можливо як у судовому так і в позасудовому порядках.
В позасудовому порядку працівник може обговорити з роботодавцем свої права, а у разі негативного результату – направити звернення одночасно до територіальних органів Держпраці та ДПС.
Особливості встановлення факту перебування в трудових правовідносинах у судовому порядку визначені статтею 315 Цивільного процесуального кодексу України.
Фізична особа має право звернутися до суду за місцем її проживання з заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, зокрема фактів від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб.
Звертаємо увагу, що роботодавцям не слід забувати про відповідальність за неофіційне працевлаштування працівників. На сьогодні законодавством передбачено такі види відповідальності: дисциплінарна, матеріальна, адміністративна, фінансова та кримінальна.
НСД: обмін інформацією для податкових цілей
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
З метою забезпечення ефективного та комплексного протистояння розмиванню податкової бази й виведенню прибутку з-під оподаткування, підвищення рівня податкового контролю, збільшення бази оподаткування та унеможливлення застосування схем мінімізації податкових зобов’язань виникла потреба у впровадженні нових механізмів роботи ДПС
Отримання ДПС доступу до інформації про іноземні фінансові активи резидентів України за Загальним стандартом звітності надасть змогу:
- посилити контроль за своєчасністю та повнотою декларування доходів, що підлягають оподаткуванню;
- виявляти незадекларовані доходи для боротьби з ухиленням від сплати податків фізичними особами;
- підвищити ефективність застосування нових правил про оподаткування контрольованих іноземних компаній;
- отримати додаткове джерело податкової інформації під час впровадження непрямих методів контролю за оподаткуванням фізичних осіб
Запровадження обміну звітами в розрізі країн надасть змогу налагодити ефективний процес обміну інформацією з іноземними компетентними органами для здійснення економічного і статистичного аналізу, оцінки ризиків трансфертного ціноутворення та інших ризиків, пов’язаних з розмиванням податкової бази та виведенням прибутків з-під оподаткування
Загальний фонд держбюджету отримав від платників Дніпропетровщини понад 8,3 млрд грн податкових платежів
Протягом січня – лютого 2025 року до загального фонду державного бюджету від платників Дніпропетровщини надійшло понад 8,3 млрд грн податків, зборів та платежів. Як зазначила в. о. начальника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Теодозія Чернецька, у порівнянні з минулорічним відповідним періодом надходження збільшились на понад 2,4 млрд грн, або на 41,4 відсотки.
Очільниця обласного податкового відомства висловила щиру вдячність всім, хто сьогодні відповідально ставиться до виконання своїх податкових зобов’язань.
«Триває реформа податкового адміністрування, ДПС посилює автоматизацію та цифровізацію податкових процесів. На постійній основі діалог податківців з бізнесом, спрямований на вирішення конкретних проблем платників, забезпечив позитивні зміни: питання, які виникають у суб’єктів господарювання під час їх діяльності, вирішуються оперативно. Конструктивно співпрацюємо задля спільного пошуку ефективних рішень для майбутнього нашої держави», – зазначила Теодозія Чернецька.
У ДПС функціонуватиме єдиний уповноважений підрозділ з питань запобігання та виявлення корупції, – постанова Уряду
У Державній податковій службі України буде впроваджено єдиний уповноважений підрозділ з питань запобігання та виявлення корупції.
Реалізація такого експериментального проєкту передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2025 року № 337.
Основна мета – підпорядкування безпосередньо Голові ДПС всіх уповноважених підрозділів з питань запобігання та виявлення корупції територіальних органів ДПС.
Це сприятиме незалежності єдиного уповноваженого підрозділу, допоможе зміцнити довіру платників до податкових органів за рахунок посилених антикорупційних заходів, прозорості та покращення управлінських процедур.
Завдяки запровадженню єдиного підходу до антикорупційної діяльності в ДПС, мінімізації ризиків конфлікту інтересів буде підвищено ефективність антикорупційної боротьби на національному рівні.
Координатором проєкту виступає Міністерство фінансів України, а його учасники – структурні підрозділи з питань запобігання та виявлення корупції апарату і територіальних органів ДПС та Національне агентство з питань запобігання корупції.
Запроваджені зміни реалізуються рамках виконання Національної стратегії доходів до 2030 року.
Змінили прізвище або місце проживання – повідомте податкову!
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що у разі зміни даних, які вносяться до облікової картки фізичної особи – платника податків, необхідно подати заяву про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків за формою № 5ДР (далі – Заява за ф. № 5ДР) (додаток 12 до Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822 (із змінами)) та документ, що посвідчує особу (після пред’явлення повертається) до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання). У разі зміни місця проживання – до контролюючого органу за новим місцем проживання або до будь-якого контролюючого органу.
Для заповнення Заяви за ф. № 5ДР використовуються дані паспорта та інших документів, які підтверджують зміни таких даних.
Для підтвердження інформації про задеклароване (зареєстроване) місце проживання (перебування) особа подає один з таких документів та їх копії:
- витяг з реєстру територіальної громади;
- паспорт, виготовлений у формі книжечки;
- тимчасове посвідчення громадянина України;
- довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Внесення змін до облікових даних платника податків та виготовлення реєстраційного номера облікової картки платника податків здійснюється протягом трьох робочих днів з наступного дня після дня подання фізичною особою Заяви за ф. № 5ДР.
Картка платника податків, що засвідчує реєстрацію фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків видається за умови пред’явлення контролюючому органу паспорта.
Електронний сервіс предзаповнення податкової декларації про майновий стан і доходи для фізичних осіб – платників податків
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
Для допомоги платникам податків – фізичним особам при складанні податкової звітності Державна податкова служба України розробила відеоролик «Предзаповнення декларації про майновий стан і доходи за даними інформаційних баз ДПС та подання її до контролюючого органу».
Відеоролик містить покрокову інструкцію щодо порядку заповнення декларації при використанні електронного сервісу в електронному кабінеті у розділі «ЕК для громадян».
Нагадуємо, що до форми податкової декларації про майновий стан і доходи внесено зміни відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 28 серпня 2023 року № 467 «Про внесення змін до наказу «Про затвердження Змін до форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.10.2023 за № 1817/40873.
Переглянути відеоролик можна тут: https://tax.gov.ua/media-tsentr/videogalereya/videouroki/10954.html
Мінімальна заробітна плата – соціальна гарантія для найманого працівника
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що з 01.01.2025 набрав чинності Закон України від 19 листопада 2024 року № 4059-IX «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (далі – Закон № 4059).
Законом № 4059 передбачено основні соціальні показники і мінімуми.
Нагадуємо, що мінімальна заробітна плата (МЗП) – це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці.
Мінімальна заробітна плата встановлюється одночасно в місячному та погодинних розмірах. Згідно зі статтею 3 прим.1 Закону України «Про оплату праці» розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижчим за розмір МЗП.
Відповідно до статті 8 Закону № 4059 з 01.01.2025 розмір МЗП у місячному розмірі становитиме 8000 грн, у погодинному розмірі – 48 гривень.
Роботодавці зобов’язані пам’ятати, що МЗП – це соціальна гарантія для найманого працівника і виплачувати заробітну плату необхідно не нижче встановленого законодавством рівня.
Система управління ризиком дотримання податкового законодавства: переваги
Запровадження системи управління ризиком дотримання податкового законодавства дасть змогу:
- допомогти платникам податків уникнути найбільш поширених помилок під час заповнення податкової звітності, сплати податків у майбутньому тощо;
- максимально спростити подання податкової звітності й сплату податків;
- мінімізувати ризики недотримання платниками вимог податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС;
- запровадити механізм комплаєнсу від державної реєстрації платника податків до системи відслідковування ризиків у ДПС і як кінцевий результат – сплата податків і зборів до бюджетів усіх рівнів;
- забезпечити належне надходження доходів і зборів, контроль за справлянням яких закріплено за ДПС, мінімізувати недонадходження доходів і зборів відповідно до ідентифікованих податкових ризиків.
Громадяни задекларували до сплати 15 млн грн від здачі майна в оренду
Майже 900 громадян України офіційно задекларували доходи від здачі майна в оренду за минулий рік. Загальна сума задекларованих податків до сплати перевищує 16 млн грн.
Ще понад 56 тис. фізичних осіб – підприємців на спрощеній системі оподаткування здають майно в оренду.
Підприємці декларують доходи та сплачують від суми отриманого доходу:
- ФОП 2 групи – до 20 % (або менше за рішенням органу місцевого самоврядування);
- ФОП 3 групи:
5 % для неплатників ПДВ;
3 % для платників ПДВ (+ПДВ).
Нагадаємо, власники нерухомості, які надають її в оренду (суборенду, емфітевзис), житловий найм (піднайм) та не зареєстровані як фізичні особи - підприємці, зобов’язані сплачувати:
податок на доходи фізичних осіб – 18 %;
військовий збір (залежно від дати отримання доходів):
- до 01.01.2025 – 1,5 %,
- після 01.01.2025 – 5 %.
За підсумками року необхідно подати до 1 травня податкову декларацію про майновий стан і доходи та до 1 серпня сплатити податки.
В Електронному кабінеті є сервіс, який частково заповнює декларацію автоматично. Для його використання потрібен електронний цифровий підпис. Ознайомитись з покроковою відеоінструкцією можна тут.
Загалом у рамках деклараційної кампанії громадяни подали понад 63 тис. декларацій про отримані доходи. До сплати задекларовано понад 750 млн грн податків.
Механізм сплати платежів з використанням єдиного рахунку
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що повідомлення про використання або про відмову від використання єдиного рахунка подається платником в електронній формі через електронний кабінет у порядку, встановленому статтею 421 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Платник має право повідомити про використання або про відмову від використання єдиного рахунка один раз протягом календарного року.
Якщо платник - юридична особа має відокремлені підрозділи, то повідомлення про використання або про відмову від використання єдиного рахунка подається такою юридичною особою за кожним відокремленим підрозділом.
Використання єдиного рахунка платником розпочинається з робочого дня, що настає за днем подання ним повідомлення про використання єдиного рахунка.
У разі відмови платника від використання єдиного рахунка таке використання припиняється починаючи з 1 січня наступного календарного року на підставі повідомлення про відмову від використання єдиного рахунка.
Після подання повідомлення про використання платник в електронному кабінеті отримує підтвердження про включення такого платника до реєстру платників єдиного рахунку та реквізити єдиного рахунку для сплати податків.
Єдиний рахунок не може використовуватися платником для сплати грошових зобов'язань та/або податкового боргу з податку на додану вартість, акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового, а також для сплати частини чистого прибутку (доходу) до бюджету державними та комунальними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями.
Під час використання платником єдиного рахунка для сплати грошових зобов'язань та/або податкового боргу (заборгованості) з податків і зборів, єдиного внеску та інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, відповідно до пункту 351.3 статті 351 ПКУ платник не має права сплачувати такі кошти на інші рахунки, відкриті Казначейством для сплати грошових зобов'язань та/або податкового боргу (заборгованості) з податків і зборів, єдиного внеску та інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС.
Кошти, які сплачені на інші рахунки у випадку, передбаченому абзацом першим цього пункту, вважаються помилково сплаченими грошовими зобов'язаннями та підлягають поверненню у порядку, визначеному статтею 43 ПКУ.
Чи підлягає оподаткуванню військовим збором дохід, виплачений суб’єктом господарювання фізичній особі, яка провадить незалежну професійну діяльність?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що під час виплати суб’єктами господарювання – податковими агентами, фізичним особам, які провадять незалежну професійну діяльність, доходів, безпосередньо пов’язаних з такою діяльністю, військовий збір у джерела виплати не утримується в разі надання такою фізичною особою копії довідки про взяття її на податковий облік як фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність.
Фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, за результатами звітного податкового року самостійно розраховують військовий збір в розмірі 5 відс. від сукупного чистого доходу, відображають в річній податковій декларації та сплачують в термін передбачений для сплати податку на доходи фізичних осіб.
Однак, у разі нарахування (виплати) доходу за виконання певної роботи та/або надання послуги згідно з цивільно-правовим договором, відносини за яким встановлено трудовими відносинами, а сторони договору можуть бути прирівняні до працівника чи роботодавця суб’єкт господарювання – податковий агент зобов’язаний утримувати збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку збору 5 відсотків.
Легалізація ринку праці потребує системної роботи і комплексного підходу
У кейсі роботи податкових органів такі інструменти:
- Інформаційні кампанії.
Кожен працівник має знати, що «біла» зарплата – це його захист, а кожен роботодавець розуміти, що легалізація – це інвестиція в стабільність бізнесу.
- Посилення контролю.
Аналіз звітності компаній, де працівники «офіційно» отримують «мінімалку» дозволяє бачити, де цифри не збігаються з ринковими реаліями.
Довідково: Торік за результатами проведеної роботи у напрямку підвищення заробітної плати найманим працівникам (не менше законодавчо встановленого рівня) додатково до бюджетів надійшло понад 198 млн гривень.
Постанова КМУ від 11.12.2019 № 1165: зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
У пресцентрі інформаційного агентства «МІСТ-ДНІПРО» у форматі Zoom відбулась пресконференція за участі начальника управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Віталія ТОКАРЯ.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі визначені Постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520.
Комісія регіонального рівня ГУ ДПС у Дніпропетровській області приймає рішення:
- про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації,
- врахування або неврахування таблиці даних платника податку,
- відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
В ГУ ДПС у Дніпропетровській області з 04 лютого 2025 року створено консультаційний центр з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
З початку роботи до консультаційного центру надійшло 552 звернення від платників податків.
Проведено десятки зустрічей та консультацій з роз’ясненнями галузевої специфіки діяльності підприємств та опрацюванням їхніх податкових ризиків.
Загалом пройшло 234 заходи з 555 СГ у різних форматах:
зустрічі з платниками ПДВ з метою надання фахової інформаційної підтримки у питанні виключення з переліку ризикових;
онлайн зустрічі засобами ZOOM-конференції, на яких платникам надані роз’яснення з урахуванням галузевої специфіки діяльності підприємств (332 СГ);
Також надано роз’яснення 391 платнику податків, які звернулись до консультаційного центру засобами телефонного зв’язку.
З початку року Комісією розглянуто 23 052 зупинених податкових накладних, щодо підтвердження реальності здійснення господарських операцій, з яких 21 564 (93,5%) податкових накладних розрахунків коригування, комісією прийнято рішення щодо їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатом проведених заходів, у рамках роботи консультаційного центру спостерігається збільшення кількості врахованих таблиць даних платника податку на додану вартість. У лютому поточного року відсоток врахованих Таблиць складає 60,1 %. І як наслідок – зменшення загальної кількості зупинених податкових накладних в ЄРПН.
Так, за 2024 рік відсоток зупинених податкових накладних склав 1,39, зараз він складає менше 0,9 %.
З метою надання платникам податків рекомендацій, щодо усунення ймовірних ризикових операцій, для виключення підприємств із переліку ризикових, у ГУ ДПС у Дніпропетровській області проводяться зустрічі з посадовими особами таких суб’єктів господарювання.
З початку року комісією регіонального рівня розглянуто інформацію та копії документів наданих платниками, які свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості. За результатами розгляду виключено з переліку ризикових 896 СГ.
Для отримання інформації або відповідей на питання, які виникають щодо зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних звертайтеся за номерами «гарячих ліній»:056 374 31 09; 098 227 87 66; 066 982 19 13.
Дотримання платниками вимог заповнення обов’язкових реквізитів платіжної інструкції під час сплати податків, зборів, платежів та єдиного внеску
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що з 01 грудня 2023 року надавачами платіжних послуг впроваджено використання платниками виключно структурованого формату реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції, згідно з міжнародним стандартом, що спрощує для платників механізм сплати податків.
Відповідно до вимог пункту 37 розділу ІІ Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженою Постановою Правління НБУ від 29.07.2022 року № 163 платіжна інструкція, оформлена платником в електронній або паперовій формі, повинна містити обов'язкові реквізити, зокрема «Код платника».
Пунктом 40 розділу ІІ Інструкції НБУ № 163 визначено, що у випадках, передбачених законодавством, коли платник ініціює платіжну операцію за фактичного платника, заповнюється реквізит «Код фактичного платника».
Порядок заповнення під час сплати (стягнення) податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави, а також у разі їх повернення затвердженого наказом від 22.03.2023 № 148.
У Порядку № 148 наведено приклади заповнення реквізиту «Призначення платежу», зокрема поля «Код виду сплати» та «Додаткова інформація запису».
Сплата податків та єдиного внеску оформлюються за кожним напрямом сплати та кожним кодом виду сплати окремою платіжною інструкцією.
Також звертаємо увагу, що згідно пункту 38.2. статті 38 ПКУ, сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, – податковим агентом, або представником платника податку.
Отже, платники під час сплати податків та єдиного внеску повинні дотримуватися наступних правил заповнення обов’язкових реквізитів платіжної інструкції.
1 При безготівкових розрахунках платників з бюджетами та фондом соціального страхування від власного імені.
Юридичні особи, ФОП та громадяни заповнюють усі обов’язкові реквізити платіжної інструкції, у т.ч. реквізит «Код платника» (податковий номер юридичної особи – ЄДРПОУ, РНОКПП ФОП та громадянина) та реквізит «Призначення платежу».
- При безготівкових розрахунках платників з бюджетами та фондом соціального страхування за відокремлені підрозділи (філії).
Юридичні особи (головні підприємства) у випадках, передбачених ПКУ, заповнюють усі обов’язкові реквізити платіжної інструкції, у т.ч.:
реквізит «Код платника» (податковий номер головного підприємства);
реквізит «Код фактичного платника» (податковий номер філії);
реквізит «Призначення платежу».
- При готівкових розрахунках платники під час сплати податків та єдиного внеску за допомогою технічного пристрою (банківський автомат, платіжний термінал) та через каси надавачів платіжних послуг заповнюють усі обов’язкові реквізити платіжної інструкції, у т.ч. реквізит «Код фактичного платника» (податковий номер платника податків) та реквізит «Призначення платежу». При цьому реквізит «Код платника» містить код надавача платіжних послуг, з використанням технічного пристрою якого або через каси якого проводиться готівковий розрахунок.
Чи має право суб’єкт господарювання використовувати одну печатку на всіх ПРРО, які зареєстровані на кожну окрему господарську одиницю?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що користувачі електронних довірчих послуг зобов’язані, зокрема, забезпечувати конфіденційність та неможливість доступу інших осіб до особистого ключа та невідкладно повідомляти надавача електронних довірчих послуг про підозру або факт компрометації особистого ключа.
Компрометація особистого ключа – будь-яка подія, що призвела або може призвести до несанкціонованого доступу до особистого ключа.
Отже, суб’єкт господарювання має право використовувати одну печатку на всіх програмних реєстраторах розрахункових операцій (далі – ПРРО), які зареєстровані на кожну окрему господарську одиницю, якщо такі ПРРО не потребують задіяння касирів.
У разі, якщо при використанні ПРРО задіяні касири, то для кожного такого ПРРО необхідно створити окрему печатку.
Довідково: Закон України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» із змінами та доповненнями.
До уваги платників рентної плати за спеціальне використання води!
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
Відповідно до підпункту 255.11.19 пункту 255.11 статті 255 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) платники рентної плати за спеціальне використання води подають одночасно з податковими деклараціями контролюючим органам копії дозволу на спеціальне водокористування, договору на поставку води та статистичної звітності про використання води.
Платник рентної плати до закінчення визначеного розділом II ПКУ граничного строку подання податкових декларацій за податковий (звітний) період, що дорівнює календарному кварталу, подає до відповідного контролюючого органу за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 ПКУ, податкову декларацію, яка містить, зокрема додаток з рентної плати за спеціальне використання води (підпункт 257.3.4 пункту 257.3 статті 257 ПКУ).
Згідно з абзацом другим пункту 1.3 розділу І Порядку ведення державного обліку водокористування, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 16.03.2015 № 78 із змінами (далі – Порядок), державний облік водокористування здійснюється шляхом подання водокористувачами звітів про використання води за формою звітності № 2ТП-водгосп (річна) (далі – Звіт) в електронній формі через Єдиний державний вебпортал електронних послуг «Портал Дія» або Портал електронних послуг Державного агентства водних ресурсів України.
Пунктом 1.5 розділу І Порядку визначено, що під час державного обліку водокористування систематизуються дані про водокористувачів, які здійснюють діяльність, пов’язану із забором та/або використанням води, скиданням зворотних (стічних) вод та забруднюючих речовин, та:
- здійснюють забір води із поверхневих та підземних водних об’єктів в обсязі від 5 метрів кубічних води на добу;
- забирають воду з водопровідних мереж або інших систем водопостачання в обсязі від 5 метрів кубічних води на добу (у середньому протягом календарного року) і передають зворотні (стічні) води до систем водовідведення;
- забирають воду для зрошення в обсязі від метрів кубічних води на добу (у середньому протягом зрошувального періоду);
- мають сезонний режим роботи та забирають воду в обсязі від метрів кубічних води на добу (у середньому протягом періоду його роботи у межах календарного року);
- мають оборотні системи водопостачання загальною потужністю 1000 метрів кубічних води на добу і більше незалежно від кількості забраної (отриманої) води;
- використовують воду для виробництва напоїв незалежно від кількості води;
- здійснюють скид (незалежно від об’єму) зворотних (стічних) вод безпосередньо у водні об’єкти та підземні горизонти;
- віднесені до галузі гідроенергетики;
- користуються водними об’єктами для рибогосподарських потреб (крім суден флоту рибної промисловості).
Пунктом 1.9 розділу І Порядку визначено, що звітним періодом є календарний рік. Водокористувачі, зазначені у пункті 1.5 розділу І Порядку, не пізніше 01 лютого наступного за звітним року подають Звіти до організацій, що належать до сфери управління Держводагентства.
Копії електронних Звітів з відміткою про одержання подаються платниками рентної плати за спеціальне використання води разом з податковими деклараціями з рентної плати до територіальних органів ДПС (пункт 1.11 розділу І Порядку).
Таким чином, при поданні платником рентної плати за спеціальне використання води першої податкової декларації з рентної плати (в частині рентної плати за спеціальне використання води) разом з нею подається копія дозволу на спеціальне водокористування, а надалі така копія подається у разі внесення змін до дозволу на спеціальне водокористування.
При цьому копії укладених з первинними водокористувачами договорів на поставку води разом з податковими деклараціями з рентної плати не подаються.
Копія електронного Звіту з відміткою про одержання подається платником рентної плати за спеціальне використання води разом з податковою декларацією з рентної плати за рік.
Заповнив реквізити правильно – сплатив без проблем! У податковій пояснили як вносити відомості до платіжної інструкції під час сплати бюджетних/небюджетних платежів
При опрацюванні інформаційною системою ДПС відомостей Державного казначейства України про надходження сум податків, зборів та єдиного внеску, на теперішній час мають місце факти невірного заповнення платіжних інструкцій, оформлених за новими стандартами згідно з Порядком заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції під час сплати (стягнення) податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом від 22.03.2023 № 148 (далі – Порядок № 148), особливо при сплаті податків, зборів та єдиного внеску платниками через касу та/або термінали самообслуговування надавачів платіжних послуг.
Під час онлайн зустрічі з платниками податків за участі начальника відділу обліку платежів та зведеної звітності управління економічного аналізу Іриною Грабар проведені роз’яснювальні заходи щодо заповнення платниками обов’язкових реквізитів платіжних інструкцій відповідно до вимог Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженою постановою Правління НБУ від 29.07.2022 № 163, зокрема, реквізитів «Код платника» та/або «Код фактичного платника». Також розглядались приклади заповнення платниками реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції, які наведено у Порядку № 148, зокрема, полів «Код виду сплати» та «Додаткова інформація запису».
Крім цього, звернули увагу на окремі випадки заповнення обов’язкових реквізитів платіжної інструкції під час сплати бюджетних/небюджетних платежів:
- при безготівкових розрахунках платників (юридичних осіб, ФОП та громадян) з бюджетами та фондом соціального страхування від власного імені;
- при безготівкових розрахунках юридичних осіб (головних підприємств) з бюджетами та фондом соціального страхування за відокремлені підрозділи (філії);
- при готівкових розрахунках платників (громадян) за допомогою технічного пристрою (банківський автомат, платіжний термінал) та через каси надавачів платіжних послуг.
Учасники заходу отримали роз’яснення, що у разі, коли платником при сплаті податків, зборів, платежів та єдиного внеску, що адмініструються ДПС, на бюджетні/небюджетні рахунки у реквізиті «Призначення платежу» платіжної інструкції не зазначено або зазначено код виду сплати, який відсутній у додатку 1 до Порядку № 148, вважається, що платник сплатив грошове зобов’язання / єдиний внесок за кодом виду сплати 101.
Комунікації з платниками тривають, попереду нові зустрічі.
Яка інформація зазначається в рядку 19 «засоби оплати (вид платіжного інструменту, талон, жетон тощо)» фіскального касового чека та які засоби оплати включає в себе поняття «платіжні інструменти»?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що в рядку 19 «засоби оплати (вид платіжного інструменту, талон, жетон тощо)» фіскального касового чека, у разі позначення форми оплати «БЕЗГОТІВКОВА», зазначається, наприклад: ЕПЗ (картка, мобільні платіжні інструменти тощо), Інтернет-банкінг, Інтернет-еквайринг, подарунковий сертифікат, талон, жетон тощо.
Підстави, за яких контролюючим органом приймається рішення про виключення місця зберігання з Єдиного реєстру місць зберігання
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
Підстави для прийняття рішення центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, або його територіальним органом про виключення місць зберігання з Єдиного реєстру місць зберігання визначено частиною дев’ятнадцятою ст. 39 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Так, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, або його територіальний орган приймає рішення про виключення місць зберігання з Єдиного реєстру місць зберігання (далі – Єдиний реєстр) на підставі:
1) відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань про державну реєстрацію припинення суб’єкта господарювання (крім іноземних суб’єктів господарської діяльності, які діють через свої зареєстровані постійні представництва, та осіб, які ведуть облік результатів діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи);
2) відомостей про зняття з обліку у контролюючому органі постійного представництва іноземного суб’єкта господарської діяльності;
3) відомостей Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – Єдиний реєстр ліцензіатів), про припинення дії чи закінчення строку дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, для здійснення якого зареєстровано таке місце зберігання (крім випадків отримання таким ліцензіатом протягом зазначеного строку нової ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності);
4) невідповідності відомостей, що містяться у Єдиному реєстрі фактичним даним, виявленим під час перевірки контролюючого органу, що зафіксовано у відповідному акті перевірки.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, або його територіальний орган протягом 20 робочих днів з дня вручення акта перевірки про виявлення фактів, визначених цією частиною (крім випадків виявлення факту припинення дії чи закінчення строку дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, для здійснення якого зареєстровано таке місце зберігання), приймає рішення про виключення місць зберігання з Єдиного реєстру та направляє його суб’єкту господарювання в електронній формі у порядку, визначеному ст. 42 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), із зазначенням підстави/підстав для такого виключення.
Рішення про виключення місць зберігання з Єдиного реєстру на підставі відомостей Єдиного реєстру про припинення дії чи закінчення строку дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, для здійснення якого зареєстровано таке місце зберігання, приймається не раніше ніж через 20 робочих днів з дня припинення дії чи закінчення строку дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, або його територіальний орган не пізніше наступного робочого дня за днем прийняття рішення про виключення місць зберігання з Єдиного реєстру на підставі відомостей Єдиного реєстру ліцензіатів про припинення дії чи закінчення строку дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, для здійснення якого зареєстровано таке місце зберігання, вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру та направляє суб’єкту господарювання рішення про виключення місць зберігання з Єдиного реєстру місць зберігання в електронній формі у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, із зазначенням підстави/підстав для такого виключення.
Участь в онлайн засіданні з питань соціально-економічного захисту найманих працівників
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) інформує.
Днями, за ініціативи виконавчого комітету Криворізької міської ради проведено онлайн засідання за участі начальника Криворізького відділу податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок управління оподаткування фізичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Алли Талдонової з питань виконання планових показників по сплаті єдиного податку та єдиного соціального внеску.
На засіданні обговорили питання соціально-економічного захисту найманих працівників та виплати заробітної плати нижче законодавчо встановленого мінімуму.
За підсумками проведеного засідання, прийняті відповідні рішення та методи вирішення проблемних питань.
Брифінг: Деклараційна кампанія - 2025
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) повідомляє.
Начальник Криворізької ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Ганна Познякова провела брифінг представникам медіа щодо декларування доходів громадян отриманих протягом 2024 року.
З 1 січня 2025 року стартувала кампанія декларування громадянами доходів, одержаних протягом 2024 року.
Подавати декларацію про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація) за минулий рік та сплачувати відповідні податки і збори –конституційний обов’язок громадян та їх особиста підтримка держави, її фінансової безпеки та обороноздатності.
До випадків, за яких платники податку – фізичні особи зобов’язані самостійно обчислити суми податку на доходи фізичних осіб (далі – податок) та військового збору, що підлягають сплаті до бюджету за результатами звітного податкового року шляхом подання до податкового органу податкової декларації, встановлених розділом IV Податкового кодексу України (далі – Кодекс), відносяться:
окремі види оподатковуваних доходів (прибутків), що не підлягають оподаткуванню під час їх нарахування чи виплати, але не є звільненими від оподаткування (підпункт 168.1.3 пункту 168.1 статті 168 Кодексу);
доходи, що отримуються від особи, яка не є податковим агентом (підпункт 168.2.1 пункту 168.2 статті 168 Кодексу);
іноземні доходи (підпункт 170.11.1 пункту 170.11 статті 170 Кодексу);
від підприємницької діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування (стаття 177 Кодексу);
від здійснення незалежної професійної діяльності (стаття 178 Кодексу);
та в інших передбачених Кодексом.
Також зобов’язані подати декларації:
іноземці, які за результатами звітного року набули статус резидента України, які мають відобразити у податковій декларації доходи з джерелом їх походження в Україні та іноземні доходи (підпункт 170.10.4 пункту 170.10 статті Кодексу);
платники податку – резиденти, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання, не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду (пункт 179.3 статті 179 Кодексу).
Водночас, мають право подати податкову декларацію громадяни, які декларують право на податкову знижку.
Також зазначено випадки, за яких подання податкової декларації вважається виконаним і податкова декларація не подається, відповідно до пункт 179.2 статті 179 Кодексу.
Це стосується платників, які отримали:
- доходи, у тому числі іноземні доходи, які згідно з Кодексом не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу;
- доходи виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу;
- доходи від операцій продажу (обміну) майна, дарування, дохід від яких відповідно до Кодексу не оподатковується, оподатковується за нульовою ставкою та/або з яких при нотаріальному посвідченні договорів, за якими був сплачений податок відповідно до цього розділу;
- доходи у вигляді об'єктів спадщини, які відповідно до розділу IV Кодексу оподатковуються за нульовою ставкою податку та/або з яких сплачено податок відповідно до пункту 174.3 статті 174 Кодексу.
Також податкова декларація не подається у випадках, прямо передбачених Кодексом.
У разі якщо платник податку зобов'язаний подавати податкову декларацію відповідно до інших положень Кодексу, то в ній поряд з іншими доходами зазначаються доходи, передбачені пунктом 179.2 статті 179 Кодексу.
Форма податкової декларації затверджена наказом Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року № 859 «Про затвердження Змін до форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26 жовтня 2015 року за № 1298/27743, зі змінами та доповненнями.
Відповідно до підпункту 49.18.4 пункту 49.18 статті 49 Кодексу податкові декларації подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб, у тому числі самозайнятих осіб, до 1 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV Кодексу.
Коментар щодо права на податкову знижку за лікування
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) повідомляє.
Заступник начальника – начальник відділу обліку платників, об’єктів оподаткування та ведення реєстру Криворізької ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Тетяна Степанова надала коментар представникам медіа щодо права на податкову знижку за лікування.
До 31 грудня 2025 року фізична особа – резидент має право скористатись податковою знижкою за наслідками 2024 року.
До переліку витрат, дозволених до включення до податкової знижки відповідно до п.п. 166.3.4 п. 166.3 ст. 166 Податкового кодексу України, включається сума коштів, сплачених платником податку на доходи фізичних осіб (податок) на користь закладів охорони здоров’я для компенсації вартості платних послуг з лікування такого платника податку або члена його сім’ї першого ступеня споріднення та/або особи, над якою встановлено опіку чи піклування, або яку влаштовано до прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу, якщо такого платника податку призначено відповідно опікуном, піклувальником, прийомним батьком, прийомною матір’ю, батьком-вихователем, матір’ю-вихователькою, у тому числі для придбання ліків (донорських компонентів, протезно-ортопедичних пристосувань, виробів медичного призначення для індивідуального користування осіб з інвалідністю), а також суму коштів, сплачених платником податку, визнаним в установленому порядку особою з інвалідністю, на користь протезно-ортопедичних підприємств, реабілітаційних закладів для компенсації вартості платних послуг з реабілітації, технічних та інших засобів реабілітації, наданих такому платнику податку або його дитині з інвалідністю у розмірах, що не перекриваються виплатами з фондів загальнообов’язкового державного соціального медичного страхування, крім:
а) косметичного лікування або косметичної хірургії, включаючи косметичне протезування, не пов’язаних з медичними показаннями, водолікування та геліотерапії, не пов’язаних з лікуванням хронічних захворювань;
б) протезування зубів з використанням дорогоцінних металів, порцеляни та гальванопластики;
в) абортів (крім абортів, які проводяться за медичними показаннями або коли вагітність стала наслідком зґвалтування);
г) операцій із зміни статі;
ґ) лікування венеричних захворювань (крім СНІДу та венеричних захворювань, причиною яких є побутове зараження або зґвалтування);
д) лікування тютюнової чи алкогольної залежності;
е) придбання ліків, медичних засобів та пристосувань, оплати вартості медичних послуг, які не включено до переліку життєво необхідних, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 1 розд. ХІХ «Прикінцеві положення» ПКУ встановлено, що п.п. 166.3.4 п. 166.3 ст. 166 ПКУ набирає чинності з 1 січня року, наступного за роком, у якому набере чинність закон про загальнообов’язкове державне соціальне медичне страхування.
Станом на 01 січня 2025 року закон про загальнообов’язкове державне соціальне медичне страхування чинності не набрав, тому податкова знижка по витратах, понесених платником податку на користь закладів охорони здоров’я для компенсації вартості платних послуг з лікування такого платника податку або члена сім’ї першого ступеня споріднення (п.п. 166.3.4 п. 166.3 ст. 166 ПКУ), за наслідками 2024 року платникам не надається.
Актуальні питання податкового законодавства під час сеансу телефонного зв’язку «гаряча лінія»
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) інформує.
В Апостолівському секторі Криворізькій ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області проведено сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» з актуальних питань податкового законодавства.
Під час сеансу надано відповіді на запитання платників щодо: змін в оподаткуванні, що стосуються сплати військового збору; декларування громадянами доходів, одержаних протягом 2024 року; легалізації найманої праці; функціонування та можливості застосунку «Моя податкова» від ДПС та інше.
Проінформовано платників про Національну стратегію доходів до 2030 року та реалізацію експериментального проекту функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в ДПС.
На всі поставлені питання в ході сеансу «гарячої лінії» були надані роз’яснення в межах чинного законодавства.