Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує

Руслан Кравченко: ДПС пропонує збільшити до 180 днів термін подання після демобілізації самозайнятою особою заяви на звільнення від сплати податків

ДПС пропонує збільшити до 180 днів термін подання після демобілізації  самозайнятою особою заяви на звільнення від сплати податків після демобілізації. Про це повідомив Голова ДПС Руслан Кравченко у своєму Телеграм-каналі.

«Сьогодні на захист країни стало чимало фізичних осіб – підприємців. Тим, хто на війні, звичайно, не до податкових питань. Мобілізовані ФОП, які не подали заяву до податкової, продовжують щомісяця отримувати податкові нарахування. І нерідко стають боржниками», – зазначив він. 

Діюче законодавство передбачає, що мобілізовані ФОП звільняються від сплати та подання звітності з ПДФО, єдиного податку та військового збору на весь період служби. Для цього після демобілізації вони мають подати до податкової заяву та копію військового квитка або іншого документа про призов. На це відводиться лише 10 днів. Але всі чудово розуміють, що вкластися в такі строки вкрай важко.

«ДПС пропонує збільшити цей термін до 180 днів. Цього часу має бути достатньо, щоб наші захисники після демобілізації – особливо якщо потрібне лікування – змогли без зайвого стресу й поспіху зібрати та подати всі необхідні документи», – додав Голова ДПС. 

Пропонується також чітко передбачити: авансові внески з єдиного податку та військового збору не нараховуються мобілізованому ФОП починаючи з місяця, в якому податковою отримано інформацію, про мобілізацію до місяця демобілізації.

Податки і штрафи, нараховані за цей період, мають бути скасовані. 

Якщо мобілізований ФОП не встиг виконати  податкові обов’язки у визначені терміни чи не подав заяву –  він може бути звільнений від відповідальності, якщо зробить це протягом 180 днів після скасування воєнного стану. 

Разом з тим, податкові зобов’язання за період служби нараховуються в повному обсязі, якщо самозайнята особа не подала заяву та не скористалася правом на звільнення.

«Такі пропозиції суттєво покращать умови для мобілізованих ФОП. Вже опрацьовуємо їх разом із Мінфіном. Термін подання після демобілізації самозайнятою особою заяви на звільнення від сплати податків має бути збільшений. Це моя принципова позиція. Сподіваюсь, її підтримають усі, від кого залежить ухвалення рішення», – сказав Руслан Кравченко.  

Поки не врегульовано питання на законодавчому рівні ДПС вже запроваджує комплекс заходів для врегулювання податкових питань мобілізованих ФОП та ветеранів. Створили в регіонах робочі групи, які надаватимуть консультації. Регіони отримали переліки ФОП, яким нараховуються податки, але ймовірно вони не можуть виконувати свої податкові обов’язки. По кожному такому кейсу працюють окремо. Проводиться інвентаризація листів ФОПів щодо списання  нарахованих податкових зобов’язань з дати їх мобілізації.

 

Деклараційна кампанія 2025: своєчасно задекларуйте доходи, отримані у 2024 році!

Нагадуємо, що триває Деклараційна кампанія 2025.

Громадяни, які отримали у минулому році доходи, що підлягають декларуванню; фізичні особи – підприємці (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування) та фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані подати податкову декларацію про майновий стан і доходи за 2024 рік до 01 травня 2025 року.

 

До уваги фізичних осіб – власників житлової нерухомості!

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що власники нерухомості, яка перевищує визначені законом обсяги, зобов’язані сплатити податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – податок).

Податок необхідно сплатити власникам:

- квартир площею понад 60 кв. м;

- будинків площею понад 120 кв. м;

- інших різних типів житла, в тому числі їх часток, які мають площу понад 180 кв. метрів.

Ставку податку визначає місцева влада. При цьому обовʼязково має врахувати тип житла та розташування.

У 2025 році податок сплачується за звітний 2024 рік. 

Розмір ставки податку не може перевищувати 1,5 % розміру мінімальної зарплати за 1 квадратний метр, яка на 1 січня 2024 року становила 7100 гривень. Отже, максимальний розмір ставки – з 106,5 грн за 1 квадратний метр.

Як це виглядатиме на практиці?

Наприклад: Ви — власник квартири площею 65 кв. метрів.

Ставка податку — 1,5 %    (7 100 гривень х 1,5 відсотка = 106,5 гривень).

Оподатковувана площа – 5 кв. метрів (65 кв. метрів – 60 кв. метрів)

Сума податку: 5 кв. метрів х 106,50 гривень = 532,50 гривні.

До 1 липня кожен, хто має сплатити цей податок, отримає відповідне повідомлення з чіткими розрахунками. 

Куди? В Електронний кабінет або рекомендованим листом.

Аби не отримати штраф, сплачуйте цей податок вчасно! З моменту отримання повідомлення на це є 60 днів.

Від сплати податку звільнені:

- власники житлової нерухомості, сумарна площа якої не перевищує встановлених норм;

- власники, чия нерухомість знаходиться на окупованих територіях, пошкоджена чи в зоні активних бойових дій.

Обʼєкти нерухомості, за які також не доведеться сплачувати:

- дитячі будинки сімейного типу;

- житло, яке належить дітям – сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування та дітям з інвалідністю, які виховуються одинокими матерями чи батьками, але не більше одного такого об’єкта на дитину;

- житлова нерухомість – власність громадських об'єднань осіб з інвалідністю та їх підприємств;

- об’єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним або прийомним сім’ям, у яких виховується п’ять та більше дітей, тощо.

Залишилися ще питання щодо податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з фізичних осіб більше роз’яснень – на вебпорталі ДПС України за посиланням https://tax.gov.ua/baneryi/onlayn-navchannya/podatok-na-neruhome-mayno/fizichni-osobi/.

 

Інформаційні джерела та сучасні формати комунікацій податкової служби Дніпропетровщини

Оперативне та якісне інформування платників про новації законодавства та результати діяльності податкової – важливий напрямок роботи Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ГУ ДПС).

Саме для цього створені та функціонують інформаційні ресурси податкової служби області, а саме:

- субсайт «Головне управління ДПС у Дніпропетровській області» вебпорталу ДПС України;

- сторінка «ДПС у Дніпропетровській області» у соціальній мережі Facebook;

- сторінка «Головне управління ДПС у Дніпропетровській області» на YouTube-каналі.

Сучасним форматом спілкування органів податкової служби з платниками є комунікаційна податкова платформа. Її основне призначення – оперативне та результативне вирішення питань платників. Якщо у платника є питання у сегменті податкового законодавства, що потребують детальних роз’яснень або які необхідно оперативно вирішити, то платник може звернутись на створену окрему електронну скриньку комунікаційної податкової платформи ГУ ДПС (Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.). Також, за темами, які потребують роз’яснень та знаходяться у компетенції податкового органу, можна звернутись на цю платформу з пропозицією провести зустріч.

Для інформаційної підтримки платників у податковій службі Дніпропетровщини також працюють номери телефонів «гарячих ліній», за якими можна отримати консультації за напрямками роботи (https://dp.tax.gov.ua/kontakti/), зокрема:

 ► «гарячі лінії» для надання консультацій платникам податків у ГУ ДПС

https://dp.tax.gov.ua/okremi-storinki/informatsiya--scho-oprilyudnyuetsya-rozporya/771495.html;

► номери телефонів «гарячих ліній» ГУ ДПС стосовно декларування громадянами та самозайнятими особами отриманих доходів

https://dp.tax.gov.ua/okremi-storinki/informatsiya--scho-oprilyudnyuetsya-rozporya/746766.html;

► перелік «гарячих ліній» ГУ ДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН

https://dp.tax.gov.ua/okremi-storinki/informatsiya--scho-oprilyudnyuetsya-rozporya/638985.html;

► перелік додаткових «гарячих ліній» з питань погашення податкового боргу та видачі довідок про відсутність заборгованості

https://dp.tax.gov.ua/okremi-storinki/informatsiya--scho-oprilyudnyuetsya-rozporya/655652.html.

Звертаємо увагу, що під час повітряної тривоги номери телефонів «гарячих ліній» не працюють.

Інформаційні джерела ГУ ДПС – це оперативне доведення до платників новацій та норм законодавства, а також останніх податкових новин.

Користуйтесь інформаційними джерелами ГУ ДПС та приєднуйтесь до команди підписників сторінок ГУ ДПС у Facebook та на YouTube-каналі!

 

До уваги платників податку на прибуток!

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.

Відповідно до абзацу першого п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями ПКУ.

Податкові різниці, що виникають при здійсненні фінансових операцій, на які збільшується фінансовий результат податкового (звітного) періоду визначено п. 140.5 ст. 140 ПКУ.

Абзацом четвертим п.п. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 ПКУ передбачено збільшення фінансового результату податкового (звітного) періоду на суму 30 відс. вартості товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг (крім операцій, зазначених у п. 140.2 та п.п. 140.5.6 п. 140.5 ст. 140 ПКУ, та операцій, визнаних контрольованими відповідно до ст. 39 ПКУ), придбаних у нерезидентів, організаційно-правова форма яких включена до переліку організаційно-правових форм, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п. 39.2.1.2 прим. 1 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави (території) реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави (території), в якій вони зареєстровані як юридичні особи.

При цьому вимоги п.п. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 ПКУ не застосовуються платником податку, якщо операція не є контрольованою та сума таких витрат підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» відповідно до процедури, встановленої ст. 39 ПКУ, але без подання звіту (абзац шостий п.п. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 ПКУ).

У випадку незастосування вимог п.п. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 ПКУ на підставі абзацу шостого п.п. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 ПКУ, якщо контролюючий орган не враховує (не визнає) таку операцію за результатами аналізу відповідно до ст. 39 ПКУ, фінансовий результат до оподаткування збільшується у порядку, передбаченому абзацом першим п.п. 140.5.2 прим. 1 п. 140.5 ст. 140 ПКУ. При цьому інші коригування, передбачені п.п. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 ПКУ, не застосовуються, а сума цього коригування щодо такої операції зменшується на суму коригування, передбаченого абзацом сьомим п.п. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 ПКУ, якщо платник податку самостійно вже застосував це коригування щодо такої операції.

Норми п.п. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 ПКУ застосовуються за результатами податкового (звітного) року.

Перелік організаційно-правових форм затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 04 липня 2017 року № 480 (далі – Перелік № 480).

Згідно з абзацами другим – четвертим п.п. 39.2.1.2 прим. 1 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ господарські операції платника податків з нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена Кабінетом Міністрів України до переліку організаційно-правових форм нерезидентів, за відсутності критеріїв, визначених підпунктами «а» – «в», «ґ» п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ, визнаються неконтрольованими за наявності хоча б однієї з таких умов:

- нерезидент є резидентом держави (території), з якою Україною укладено міжнародний договір про уникнення подвійного оподаткування, що підтверджується шляхом подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 01 жовтня року, що настає за звітним, довідки у паперовій або електронній формі з дотриманням вимог законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» (із змінами) (далі – Закон № 851) та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (із змінами) (далі – Закон № 2155), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено відповідний міжнародний договір України (крім держави (території), що включена до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п. 39.2.1.2 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ), відповідно до п. 103.5 ст. 103 ПКУ;

- всі учасники (партнери) нерезидента є резидентами держав (територій), з якими Україною укладено міжнародні договори про уникнення подвійного оподаткування, що підтверджується шляхом подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 01 жовтня року, що настає за звітним, довідки у паперовій або електронній формі з дотриманням вимог Закону № 851 та Закону № 2155, яка підтверджує, що всі учасники (партнери) нерезидента є резидентами країни, з якою укладено міжнародний договір України (крім держав (територій), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п. 39.2.1.2 п.п. 39.2.1 п 39.2 ст. 39 ПКУ), відповідно до п. 103.5 ст. 103 ПКУ.

Таким чином, якщо платником податку придбано товари, у тому числі необоротні активи, роботи та послуги у нерезидента, організаційно-правова форма якого включена до Переліку № 480 та таким нерезидентом сплачувався податок на прибуток (корпоративний податок), що підтверджується довідкою (іншим офіційним документом), і такі операції не є контрольованими, такий платник податку має право не збільшувати фінансовий результат до оподаткування на суму 30 відс. вартості придбаних товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг.

 

Чи є об’єктом оподаткування військовим збором сума коштів, видана на відрядження або під звіт, яка надміру витрачена та не повернута в установлені законодавством терміни?

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.

Відповідно до п.п. 1.4 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 «Інші перехідні положення» розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ) нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору з доходів платників збору, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, здійснюються в порядку, встановленому розд. IV ПКУ, з урахуванням особливостей, визначених підрозд. 1 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, за ставками, визначеними п.п. 1.3 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ (зокрема, 5 відс. від об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).

Згідно з п.п. 1 п.п. 1.1 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ платниками військового збору є особи, визначені п. 162.1 ст. 162 розд. ІV ПКУ, зокрема, фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.

Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, визначених п.п. 1 п.п. 1.1 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, є доходи, визначені ст. 163 розд. ІV ПКУ (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ).

Так, п. 163.1 ст. 163 розд. ІV ПКУ передбачено, що об’єктом оподаткування резидента є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до складу якого включаються доходи, перелік яких визначено підпунктами 164.2.1 – 164.2.18 п. 164.2 ст. 164 ПКУ.

Згідно з п.п. 164.2.11 п. 164.2 ст. 164 розд. ІV ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається сума надміру витрачених коштів, отриманих платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлені законодавством строки, розмір якої обчислюється відповідно до п. 170.9 ст. 170 розд. ІV ПКУ.

Таким чином, сума надміру витрачених коштів, отриманих платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлені законодавством строки, розмір якої обчислюється відповідно до п. 170.9 ст. 170 розд. ІV ПКУ, підлягає оподаткуванню військовим збором.

 

За яких обставин може бути застосовано адміністративний арешт майна платника податків?

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.

Відповідно до п. 94.1 ст. 94 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) адміністративний арешт майна платника податків (далі – арешт майна) є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов’язків, визначених законом.

Нормами п. 94.2 ст. 94 ПКУ передбачено, що арешт майна може бути застосовано, якщо з’ясовується одна з таких обставин:

- платник податків порушує правила відчуження майна, що перебуває у податковій заставі;

- фізична особа, яка має податковий борг, виїжджає за кордон;

- платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу;

- відсутні дозволи (ліцензії) на здійснення господарської діяльності, а також у разі відсутності реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, зареєстрованих у встановленому законодавством порядку, крім випадків, визначених законодавством;

- відсутня реєстрація особи як платника податків у контролюючому органі, якщо така реєстрація є обов’язковою відповідно до ПКУ, або коли платник податків, що отримав податкове повідомлення або має податковий борг, вчиняє дії з переведення майна за межі України, його приховування або передачі іншим особам;

- платник податків відмовляється від проведення перевірки стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі;

- платник податків не допускає податкового керуючого до складення акта опису майна, яке передається в податкову заставу;

- платник податків (його посадові особи або особи, які здійснюють готівкові розрахунки та/або провадять діяльність, що підлягає ліцензуванню) відмовляється від проведення відповідно до вимог ПКУ інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів (зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки);

- нерезидент розпочинає та/або здійснює господарську діяльність через постійне представництво на території України без взяття на податковий облік, що підтверджується актом перевірки.

 

Порядок отримання витягу з Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.

Суб’єкт господарювання має право звернутися до органу ліцензування із заявою про надання витягу з Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах у паперовій або електронній формі у порядку, визначеному ст. 42 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).

Витяг надається ліцензіату в електронній формі у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, протягом одного робочого дня з дня отримання відповідної заяви, та має містити відомості, внесені до такого реєстру на дату отримання заяви про надання витягу.

До набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання ведення єдиних реєстрів ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ліцензіатів та місць обігу пального» та із урахуванням п. 3 розд. ХІІІ «Перехідні положення» Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (із змінами), до затвердження форм заяв, зокрема, щодо отримання витягу з Єдиного реєстру ліцензіатів, такі заяви подаються в довільній формі.

Форма витягу з Єдиного реєстру затверджується Кабінетом Міністрів України.

 

Про уточнення Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок) та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Порядок) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 із змінами та доповненнями.

Згідно з п.п. 7 п. 10 розд. V Порядку якщо платнику єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) поза межами звітного (податкового) періоду необхідно одночасно уточнити інформацію щодо реквізитів та сум нарахованого єдиного внеску стосовно застрахованих осіб у додатку 1 «Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам» (далі – додаток Д1) до Розрахунку, поданого з типом «Звітний» або «Звітний новий», формується та подається до контролюючого органу Розрахунок з типом «Уточнюючий».

Спочатку у Розрахунку з типом «Уточнюючий» платником єдиного внеску проводиться коригування реквізитів, які уточняються на підставі інформації з попередньо поданого Розрахунку з типом «Звітний» або «Звітний новий» у порядку, визначеному абзацом п’ятим п. 7 розд. V Порядку, а саме: для заміни одного помилкового рядка іншим потрібно виключити помилкову інформацію та ввести правильну інформацію, тобто повністю заповнити два рядки, один з яких виключає попередньо внесену інформацію, а другий вносить правильну інформацію. У такому разі в першому рядку відповідної графи указується «1» – рядок на виключення, а в другому – «0» – рядок на введення.

Потім формується Розрахунок з типом «Уточнюючий» для коригування показників єдиного внеску у порядку, визначеному абзацом шостим п. 7 розд. V Порядку з використанням типів нарахувань 2 та 3.

Таким чином, якщо у додатку Д1 до Розрахунку одночасно уточняються реквізити та суми нарахованого єдиного внеску стосовно застрахованих осіб, то формуються та подаються два окремих Розрахунки з типом «Уточнюючий».

Так, до контролюючого органу подається Розрахунок з типом «Уточнюючий» з Додатком 1, у якому проводиться коригування реквізитів з використанням ознак «1» (рядок на виключення) та «0» (рядок на введення) та Розрахунок з типом «Уточнюючий» з Додатком 1, у якому проводиться коригування сум нарахованого єдиного внеску з використанням типів нарахувань 2 та 3.

 

Управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) спрямовано на підвищення рівня дотримання платниками податків податкових обов’язків

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що на виконання Національної стратегії доходів до 2030 року (НСД) Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 25 липня 2024 року № 854 «Про реалізацію експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі», яка набрала чинності 31.07.2024. 

Нагадуємо, що вищезазначений проєкт передбачає впровадження в організацію та діяльність Державної податкової служби України міжнародних підходів до управління, що ґрунтуються на управлінні податковими ризиками (комплаєнс-ризиками), з метою підвищення рівня дотримання платниками податків своїх податкових обов’язків.

Зосереджуючись на ідентифікації системних проблем та розробці стратегій для їх вирішення, ДПС активно працює над впровадженням системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками). Це є важливим етапом у діяльності ДПС, спрямованим на забезпечення дотримання платниками податків законодавства.

Такий підхід дозволяє не лише виявити та уникнути потенційних порушень, а й розробити систему стратегій для їх запобігання та вирішення, враховуючи комплексну природу податкових ризиків, а застосування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) значно збільшить ефективність функціонування податкової системи.

 

Щодо запровадження електронного аудиту («е-аудит»), передбаченого розділом 4.2.2(b) «Удосконалення процесів організації та проведення документальних і фактичних перевірок» Національної стратегії доходів до 2030 року

Впровадження електронного аудиту («е-аудит») здійснюється в рамках Національної стратегії доходів до 2030 року (далі – НСД). Основні положення НСД узгоджені з МВФ та враховують міжнародну практику оподаткування, євроінтеграційні процеси, рекомендації Світового банку.

Одним із напрямів реалізації НСД є заходи по впровадженню «е-аудит», що сприятиме удосконаленню  процесів організації проведення перевірок та цифрової трансформації контрольно-перевірочної роботи, зокрема, через впровадження стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA).

На сьогодні прийнято зміни до законодавчих та нормативно-правових актів, якими досягнуто усіх необхідних передумов для впровадження процедури електронного аудиту (е-аудит), а саме, визначено форму, структуру та порядок надання електронних документів SAF-T UA до контролюючих органів, розроблено методики проведення перевірок, удосконалено «Електронний кабінет» для забезпечення зручності роботи з великими обсягами даних.

Для платників податків передбачається:

-  сприяння достовірності ведення бухгалтерського та податкового обліку;

- надання можливості виправлення виявлених помилок при поданні SAF-T UA файлу (система відображає ймовірні помилки платника);

- підвищення рівня добровільного дотримання платниками податкового законодавства;

- забезпечення прогнозованості щодо відбору платника до документальної перевірки.

Для податкових органів запровадження «е-аудит» передбачає:

- введення автоматизації податкових ризиків та поглиблене впровадження ризико-орієнтованого підходу, що підвищить якість відбору платників до документальних перевірок та їх результатів;

- прискорення та спрощення процедури аналізу даних бухгалтерського та податкового обліку платників;

- стандартизація процесів податкових перевірок;

- зменшення впливу «людського» фактору під час процедур податкового контролю.

 

 

 

Деклараційна кампанія 2025

Якщо окремі види оподатковуваних доходів (прибутків) не підлягають оподаткуванню під час їх нарахування чи виплати, але не звільняються від оподаткування, фізична особа – платник ПДФО зобов'язана самостійно включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи (Декларація).

За наслідками 2024 року Декларація подається до 01 травня 2025 року.

 

Таблиця даних платника податку на додану вартість – зведена інформація, що подається платником ПДВ до контролюючого органу

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що Таблиця даних платника податку на додану вартість (далі – Таблиця даних) – це зведена інформація, що подається платником ПДВ до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності (КВЕД), кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором (далі – Державний класифікатор), що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Отже, Таблиця даних має містити інформацію щодо специфіки діяльності платника ПДВ.

Особливості подання Таблиці даних.

  1. Подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
  2. Подається в електронній формі технічними засобами електронних комунікацій. 
  3. У разі ведення кількох видів діяльності – Таблицю даних бажано подавати окремо на кожен з видів діяльності. 
  4. На коди, які є у врахованій Таблиці даних повторно таблиця не подається.
  5. Для повноти розкриття суті господарських операцій може бути надано разом з поясненнями також копії документів, що підтверджують специфіку діяльності платника. 
  6. У разі відсутності діяльності – Таблиця даних не подається.

  Вимоги до платника.

  1. До Таблиці даних обов’язково надається пояснення. 
  2. В Таблиці даних та поясненні до неї відображається тільки достовірна інформація. 
  3. Види економічної діяльності платника повинні відповідати кодам товарів/робіт/послуг, що постачаються/виробляються платником.
  4. Наявність достатньої кількості трудових ресурсів. 
  5. Наявність відповідної матеріально-технічної бази для виробництва/переробки продукції та/або надання послуг/виконання робіт, а також відображення її в податкових базах та звітних формах (ф. № 20-ОПП, податковій та фінансовій звітності).

Вимоги до пояснення.

У поясненні зазначається:

  1. Стисло інформація про платника податку (назва платника, реєстраційні дані, основний вид діяльності).
  2. Специфіка діяльності (суть господарських операцій) платника: необхідно розкрити внутрішню сторону господарських операцій, їх справжність, економічну вигоду (виправданість ризику) і ділову мету.
  3. Обґрунтування необхідності використання Таблиці даних. 
  4. Інформація про наявність трудових ресурсів, задіяних у господарській діяльності. 
  5. Інформація про наявність матеріальних ресурсів: основних засобів; засобів виробництва; транспортних засобів; земельних угідь; спецтехніки та ін., які використовуються в господарській діяльності на правах власності чи оренди. 
  6. Інформація про наявність (необхідність) дозвільних документів для провадження діяльності (ліцензії/допуски інші документи); 
  7. Посилання на податкову та іншу звітність тощо.

 

Деклараційна кампанія 2025: нагадування про граничні строки подання податкової декларації про майновий стан і доходи

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що триває Деклараційна кампанія 2025.

Податковим кодексом України (далі – Кодекс) передбачено, що податкова декларація про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація) подається:

- до 01 травня року, наступного за звітним* – фізичними особами, фізичними особами – підприємцями (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування), фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність;

- протягом 20 календарних днів місяця, наступного за календарним місяцем, в якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця за її рішенням* – фізичними особами – підприємцями (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування) у разі припинення підприємницької діяльності;

- не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду – резидентами, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання;

- до 31 грудня (включно) року, наступного за звітним – фізичними особами, у яких є право на податкову знижку.

* Якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем (п. 49.20 ст. 49 Кодексу).

Важливо! За умови якщо у платника податку відсутні підтверджуючі документи щодо суми отриманого ним доходу з іноземних джерел і суми сплаченого ним податку в іноземній юрисдикції, оформлені згідно зі ст. 13 Кодексу, то відповідно до п. п. 170.11.2 п. 170.11  ст. 170 Кодексу такий платник зобов’язаний подати до контролюючого органу за своєю податковою адресою заяву про перенесення строку подання податкової декларації до 31 грудня року, наступного за звітним.

 

УВАГА! ШАХРАЇ!

До Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надходять повідомлення про телефонні дзвінки суб’єктам господарювання від невідомих осіб, які представляються керівниками державних податкових інспекцій податкової служби області та вимагають грошові кошти, чим дискредитують працівників податкової служби, негативно впливають на їх ділову репутацію та честь.

Наголошуємо, що посадові особи Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ГУ ДПС) діють виключно у рамках законодавства та не мають жодного відношення до таких дзвінків. 

Звертаємось до платників податків бути обачними, не піддаватися на провокації. У разі виникнення вказаних ситуацій, вчинення протиправних дій від імені працівників ГУ ДПС, просимо негайно звертатись до Національної поліції за номером телефону 102.

 

Умови, за яких надсилається (вручається) платнику вимога про сплату недоїмки з єдиного внеску

► Сума єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок), своєчасно не нарахована та/або не сплачена в строки, визначені законодавством, обчислена податковими органами у випадках, визначених законом, є недоїмкою.

► Контролюючі органи надсилають (вручають) платникам вимогу про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску у разі якщо:

  • дані документальних перевірок свідчать про донарахування сум єдиного внеску контролюючими органами;
  • платник має на кінець календарного місяця недоїмку зі сплати єдиного внеску;
  • платник має на кінець календарного місяця борги зі сплати фінансових санкцій.

► Якщо дані документальних перевірок свідчать про донарахування сум єдиного внеску контролюючими органами, то вимога про сплату боргу (недоїмки) приймається податковим органом протягом 15 робочих днів з дня, що настає за днем вручення платнику акта перевірки.

Контролюючий орган надсилає (вручає) вимогу про сплату недоїмки платнику єдиного внеску протягом трьох робочих днів з дня її винесення.

► Якщо платник має на кінець календарного місяця недоїмку зі сплати єдиного внеску та/або борги зі сплати фінансових санкцій, то вимога про сплату боргу (недоїмки0 надсилається (вручається) платникам протягом 20 робочих днів, що настають за календарним місяцем, у якому виникла, зросла або частково зменшилась сума недоїмки зі сплати єдиного внеску (заборгованість зі сплати фінансових санкцій).

► Протягом 10 календарних днів із дня одержання вимоги про сплату недоїмки платник зобов’язаний сплатити суми недоїмки, штрафів та пені.

Довідково: розділ VІ Інструкція про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449 із змінами та доповненнями; Закон України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» зі змінами і доповненнями.

https://dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/885152.html

 

За якими кодами класифікації доходів бюджету сплачується військовий збір?

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію» із змінами та доповненнями військовий збір сплачується (перераховується) платниками за кодами класифікації доходів бюджету:

11011000 – «Військовий збір (крім військового збору, що підлягає сплаті платниками, зазначеними у п.п. 4 п.п. 1.3 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), фізичними особами – підприємцями та юридичними особами, які перебувають на спрощеній системі оподаткування)» (для податкових агентів);

11011600 – Військовий збір, що підлягає сплаті платниками, зазначеними у п.п. 4 п.п. 1.3 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ» (для податкових агентів).

Відповідно до п.п. 4 п.п. 1.3 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ ставка військового збору становить для для військовослужбовців та працівників Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Головного управління розвідки Міністерства оборони України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державної спеціальної служби транспорту України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань – 1,5 відс. з доходу, одержаного у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, які здійснюються відповідно до законодавства України (за винятком доходів, які звільняються від оподаткування військовим збором відповідно до п.п. 1.7 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ);

11011700 – «Військовий збір, що підлягає сплаті фізичними особами – підприємцями, які перебувають на спрощеній системі оподаткування» (для фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку І, ІІ, ІІІ та ІV груп);

11011800 – «Військовий збір, що підлягає сплаті юридичними особами, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (ІІІ група)»;

11011001 – «Військовий збір (крім військового збору, що підлягає сплаті платниками, зазначеними у п.п. 4 п.п. 1.3 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, фізичними особами – підприємцями та юридичними особами, які перебувають на спрощеній системі оподаткування), що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування.

 

Роботодавці мають дотримуватися трудового законодавства

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що наймати працівників можуть юридичні особи, фізичні особи – підприємці, а також фізичні особи, які беруть на роботу, наприклад, кухарів, нянь, водіїв. При цьому всі вони стають роботодавцями і мають дотримуватися трудового законодавства. 

Часто роботодавці укладають з працівниками цивільно – правові угоди, а не трудові договори. 

Наголошуємо, що у відносинах працівник – роботодавець має укладатися трудовий договір. 

Цивільно – правова угода про надання послуг укладається в разі співпраці з незалежним підрядником або особою, яка забезпечує себе роботою самостійно, тобто займається підприємництвом, бізнесом.

Порядок оформлення трудових відносин з найманими працівниками є однаковим для всіх роботодавців. Він включає три основні кроки:

- укладення трудового договору;

- оформлення наказу про прийняття на роботу;

- повідомлення Державної податкової служби.

 

Щодо сплати військового збору ФОПами – платники єдиного податку першої та другої груп за певних умов

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що згідно з положеннями п.п. 1.12 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ) фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої групи, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації, зокрема, мають право не сплачувати військовий збір за період з першого числа місяця, в якому почалися бойові дії на відповідній території, виникла можливість бойових дій або почалася тимчасова окупація такої території, до останнього числа місяця, в якому було завершено такі активні бойові дії, припинено можливість бойових дій або завершено тимчасову окупацію.

Дати початку та завершення активних бойових дій, виникнення та припинення можливості бойових дій або початку та завершення тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (далі – Перелік територій), затвердженого наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 28.02.2025 № 376.

При цьому, право не сплачувати військовий збір, надане платникам єдиного податку першої та другої груп п.п. 1.12 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, не розповсюджується на новостворених фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку першої та другої груп, які зареєструвалися на території бойових дій або на тимчасово окупованих територіях України вже після дати початку бойових дій або тимчасової окупації, визначених Переліком територій.

 

До уваги ФОПів, інформація щодо яких внесена до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального!

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу на таке.

Якщо станом на перше число поточного місяця інформація щодо фізичної особи – підприємця (ФОП) внесена до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального, то у платника виникає обов’язок зі сплати авансових внесків з податку на доходи фізичних осіб щомісяця, не пізніше 20 числа поточного місяця, за кожне місце роздрібної торгівлі пальним:

а) у розмірі 60 тис. грн за кожне місце, крім випадків, передбачених підпунктам «б» і «в» п.п. 177.5.1 прим. 1 п. 177.5 ст. 177 Податкового кодексу України;

б) для місця роздрібної торгівлі пальним, на якому здійснюється реалізація виключно скрапленого газу, – в розмірі 30 тис. грн за кожне місце;

в) для місця роздрібної торгівлі пальним, на якому здійснюється реалізація кількох видів пального і при цьому частка реалізації скрапленого газу в літрах, приведених до температури 15° C, у загальному обсязі реалізованого протягом попереднього місяця пального становить 50 і більше відсотків, – у розмірі 45 тис. грн за кожне місце.

У разі якщо сума авансового внеску з податку, попередньо сплачена протягом звітного податкового року відповідно до п.п. 177.5.1 прим. 1 п. 177.5 ст. 177 ПКУ, перевищує суму нарахованого податкового зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб за такий звітний податковий рік, сума такого перевищення не підлягає зарахуванню в рахунок майбутніх платежів з цього податку.

Сума сплачених авансових внесків з податку відповідно до п.п. 177.5.1 прим. 1 п. 177.5 ст. 177 ПКУ не підлягає поверненню платнику податку як надміру та/або помилково сплачені податкові зобов’язання, не може бути зарахована в рахунок інших податків і зборів (обов’язкових платежів) та на неї не поширюються положення ст. 43 ПКУ.

 

Надходження від платників Дніпропетровщини до бюджетів усіх рівнів та державних цільових фондів зросли на понад 28 відсотків

Збір платежів до бюджетів усіх рівнів (без урахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування) від платників Дніпропетровщини у січні – березні 2025 року склав 27 146,2 млн грн, що на 5 958,8 млн грн, або на 28,1 відс., більше ніж за підсумками відповідного періоду 2024 року.

До державного бюджету у першому кварталі 2025 року від платників надійшло 16 443,9 млн гривень. Це на 4 472,3 млн грн, або на 37,4 відс., більше ніж у минулорічному аналогічному періоді.

Місцеві бюджети Дніпропетровської області протягом січня – березня поточного року отримали 10 702,3 млн гривень. Надходження виросли порівняно з січнем – березнем 2024 року на 1 486,5 млн гривень. Темп росту – 116,1 відсотки. 

Державні цільові фонди упродовж січня – березня 2025 року платники Дніпропетровщини поповнили єдиним внеском на 10 142,5 млн гривень. У порівнянні з відповідним періодом минулого року надходження збільшились на 2 229,3 млн грн, або на 28,2 відсотків. 

Про це повідомила в. о. начальника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Теодозія Чернецька.

Керівник обласного податкового відомства подякувала платникам за роботу і сумлінне виконання податкових обов’язків.

 

Національна стратегія доходів до 2030 року: пільговий режим з податку на прибуток підприємств для резидентів Дія Сіті

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що податок на прибуток підприємств (податок на прибуток) є важливим джерелом надходжень. 

Протягом 2021 – 2022 років в Україні було запроваджено декілька спеціальних режимів в межах чинної моделі податку на прибуток, метою яких є стимулювання секторальних або регіонально орієнтованих інвестицій.

Так, особливості оподаткування резидентів Дія Сіті спрямовані на стимулювання діяльності у сфері комп’ютерного програмування, консультування з питань інформатизації, діяльності із керування комп’ютерним устаткуванням, видання комп’ютерних ігор та інших програм, надання програмних продуктів у режимі «онлайн», освітньої діяльність у галузі ІТ, кібербезпеки проектування, виробництва безпілотних повітряних суден (літальних апаратів) та/або безпілотних водних (надводних, підводних) суден (апаратів) та/або безпілотних наземних транспортних засобів (апаратів, комплексів, платформ), комплектувальних виробів до зазначених суден, засобів (апаратів, комплексів, платформ), їх технічного обслуговування та ремонту, тощо. Для того, щоб бути зареєстрованим резидентом Дія Сіті суб’єкт господарювання має відповідати низці критеріїв. 

Преференції в частині сплати податку на прибуток для резидентів Дія Сіті: резиденти Дія Сіті можуть самостійно обрати один із двох варіантів оподаткування своїх доходів: податок на прибуток на особливих умовах (за ставкою 9 % до бази оподаткування, яка визначається на підставі операцій із розподілу прибутку та операцій, які прирівнюються до такого розподілу) або податок на прибутокна загальних підставах (за ставкою 18 %).

 

Податок на нерухоме майно: юридичні і фізичні особи забезпечили позитивну динаміку надходжень до місцевих бюджетів Дніпропетровщини

Впродовж двох місяців 2025 року юридичні особи спрямували до місцевих бюджетів Дніпропетровщини понад 135,3 млн грн податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що у порівнянні з січнем – лютим 2024 року на понад 6,3 млн грн, або майже на 5,0 відс. більше. Фізичними особами – платниками податку на нерухоме майно поповнено місцеві бюджети Дніпропетровської області майже на 48,0 млн гривень. Надходження виросли порівняно з січнем – лютим минулого року на понад 5,9 млн грн, темп росту – 14 відсотків..

Нагадуємо, що відповідно до п.п. 266.2.1 п. 266.2 ст. 266 Податкового кодексу України об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є об’єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.

 

ДПС отримала новий інструмент контролю за онлайн-продажами

Заходи податкового контролю поповнились новим інструментом.  Відтепер ДПС на постійній основі ідентифікує громадян та платників податків, які здійснюють продаж товарів через мережу Інтернет та отримують грошові перекази за нього.

З 1 березня поточного року ДПС отримує із  Системи обліку даних РРО інформацію щодо:

- громадян, які систематично отримують кошти на власні рахунки за продані товари, тобто фактично займаються підприємницькою діяльністю без державної реєстрації;

- фізичних осіб – підприємців, які також отримують кошти на свої рахунки, при цьому не мають зареєстрованих РРО/ПРРО, таким чином порушуючи вимоги в частині порядку проведення розрахунків, тощо.

ДПС насамперед націлена на профілактику та упередження порушень, які можуть виникати у платників податків та громадян через хибну організацію господарських операцій, та не має на меті лише застосування фінансових (штрафних) санкцій.

Лише за перші 20 днів березня ДПС ідентифікувала десятки тисяч платників податків і громадян, які систематично отримують кошти на власні рахунки. В окремих випадках кількість переказів на одну особу досягає сотень транзакцій, при цьому відсутня державна реєстрація або використання РРО/ПРРО.

Державна податкова служба закликає громадян та підприємців, які здійснюють продаж товарів через Інтернет:

- офіційно зареєструватися як суб'єкт господарювання;

- здійснювати розрахунки через належним чином зареєстровані РРО/ПРРО;

- дотримуватися податкового законодавства, щоб уникнути фінансової та адміністративної відповідальності у майбутньому.

 

Система управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) у ДПС: основні новації

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує.

Відповідно до світової практики адміністрування податків і зборів Меморандумом про економічну та фінансову політику визначено, що зусилля з реформування Державної податкової служби України (ДПС) будуть зосереджені, у тому числі, на розробленні сучасних практик управління комплаєнс-ризиками (ризиками дотримання податкового законодавства), що також закріплено в Національній стратегії доходів до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 року № 1218-р.

Запровадження системи управління податковими ризиками забезпечить системність та єдиний підхід до управління ризиками дотримання податкового законодавства в роботі органів ДПС, зосередження зусиль податкових органів на найбільш проблемних питаннях в адмініструванні податків і зборів.

Порядок реалізації експериментального проєкту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі (Експериментальний проєкт) затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2024 року № 854.

Основні новації Експериментального проєкту:

  1. Розподіл всіх податкових ризиків за основними видами:

- ризик реєстрації – випадок, коли особи, які зобов’язані стати на облік у податковому органі або зареєструватися платниками окремих податків, не перебувають на обліку в податковому органі або не зареєстровані платниками відповідних податків;

- ризик звітності – випадок, коли платники податків подають податкову звітність із запізненням або не подають її взагалі;

- ризик сплати – випадок, коли платники податків сплачують податки, збори, платежі із запізненням або сплачують у неповному обсязі, або не сплачують зовсім, що призводить до виникнення або накопичення податкового боргу;

- ризик декларування – випадок, коли податкові надходження зменшено або може бути зменшено внаслідок неправильного відображення даних у звітності (помилково або умисно).

  1. Уніфікація правил визначення податкового ризику – створення паспортів податкового ризику – уніфікованих правил для визначення впливу податкових ризиків на надходження до Державного та Зведеного бюджетів України, ідентифікації платників, у яких наявний такий ризик. Оцінки ризиків, наявність ризиків у платників податків здійснюватимуться комплексно на підставі об’єктивних даних, а не суб’єктивних рішень і суджень.
  2. Централізація визначення податкових ризиків та заходів впливу на них - створення в ДПС Експертної комісії із застосування системи управління податковими ризиками, структурного підрозділу з впровадження податкового комплаєнсу, який здійснюватиме координацію роботи із впровадження системи управління податковими ризиками.
  3. Систематичне розроблення стратегій впливу на податкові ризики та їх реалізація по всій вертикалі ДПС – на підставі ідентифікації та оцінки ризиків буде підготовлено Загальний план удосконалення управління податковими ризиками, який визначить найбільш вагомі ризики в адмініструванні податків і зборів та закріпить стратегії впливу на них, а також сегментарні (секторальні) плани, зосереджені на окремих галузях економіки, сегментах платників податків.
  4. Самооцінка ефективності проведеної роботи - передбачається періодичне оцінювання ефективності заходів. По закінченню Експериментального проєкту його результатам також буде надана відповідна оцінка.

 

До уваги роботодавців!

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.

Наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 із змінами та доповненнями затверджені форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок) та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Порядок).

Відповідно до п.п. 1 п. 4 розд. IV Порядку загальна частина додатка 4ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» (далі – додаток 4ДФ) до Розрахунку містить інформацію про реквізити, де, зокрема:

- у рядку 01 відмічається відповідна клітинка «Звітний», «Звітний новий» чи «Уточнюючий» залежно від того, який Розрахунок подається;

- у рядку 04 навпроти напису «Працювало за трудовими договорами» проставляється кількість працівників, що працюють за трудовими договорами (контрактами) у звітному періоді, по яких здійснюється нараховування доходу за ознакою «101»;

- у рядку 05 навпроти напису «Працювало за цивільно-правовими договорами» проставляється кількість працівників, які працюють за цивільно-правовими договорами у звітному періоді, за якими здійснюється нараховування доходу за ознакою доходу «102».

Згідно з п. 3 розд. V Порядку поданим і прийнятим до граничного строку подання вважається Розрахунок, який прийнятий контролюючим органом та пройшов всі контролі, у тому числі під час завантаження до Реєстру страхувальників та до Реєстру застрахованих осіб, залишається чинним під час прийняття контролюючим органом наступного Розрахунку за такий звітний (податковий) період.

На підставі такого Розрахунку здійснюється коригування необхідних реквізитів та показників як у межах звітного (податкового) періоду, так і поза його межами.

Розрахунок, сформований для виправлення помилок за звітний (податковий) та за попередній періоди, не має містити інших додатків крім тих, у яких проводиться коригування.

У разі необхідності проведення коригувань Розрахунку з типом «Звітний» до закінчення строку його подання подається Розрахунок з типом «Звітний новий» (п. 4 розд. V Порядку).

Розрахунок з типом «Уточнюючий» подається після закінчення строку подання розрахунку з типом «Звітний» та/або «Звітний новий». «Уточнюючий» Розрахунок може подаватися як за звітний період, так і за попередні періоди (п. 6 розд. V Порядку).

Порядок заповнення «Звітного нового» та «Уточнюючого» Розрахунків при коригуванні сум податку на доходи фізичних осіб, військового збору є однаковим. Розрахунки «Звітний новий» та «Уточнюючий» подаються на підставі інформації з раніше поданих Розрахунків і містять інформацію лише за рядками з реквізитами або сумами нарахованого податку на доходи фізичних осіб, військового збору, які уточнюються. Для заповнення також використовується інформація з повідомлень про виявлені помилки, які відправляються контролюючими органами до платника (п. 7 розд. V Порядку).

При цьому, для проведення коригувань платнику податків необхідно сформувати та подати Розрахунок з типом «Звітний новий» або «Уточнюючий», який має містити обов’язкові реквізити, визначені в рядках 01 – 05 та у рядку 031 для платників єдиного внеску, а також інформацію про додатки, у яких буде проводитись коригування, що визначені в рядку 06 цього Розрахунку. При цьому додатки, інформація щодо яких не коригується, у рядку 06 не вказуються та відповідно не подаються (п. 9 розд. V Порядку).

 

Чи заповнюється графа 17 Заяви за ф. № 20-ОПП якщо у об’єктів оподаткування відсутній реєстраційний номер?

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що порядок подання та форма повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП (далі – об’єкти оподаткування, повідомлення за ф. № 20-ОПП), встановлені п. 63.3 ст. 63 Податкового кодексу України та розд. VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 із змінами та доповненнями (далі – Порядок № 1588).

Повідомлення ф. № 20-ОПП з інформацією про об’єкти оподаткування, які зареєстровані у відповідному державному органі без присвоєння реєстраційного номера (кадастрового номера, реєстраційного номера об’єкта нерухомого майна), подаються до контролюючого органу за основним місцем обліку в паперовому вигляді із доданням копії документа, що підтверджує реєстрацію об’єкта оподаткування у відповідному державному органі. 

У такому разі графа 17 «Реєстраційний номер об’єкта оподаткування» заяви № 20-ОПП не заповнюється.

 

 

Порядок отримання технологічних сертифікатів в КНЕДП ДПС

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.

Юридичні особи отримують технологічні кваліфіковані сертифікати для забезпечення функціонування системи електронної взаємодії електронних інформаційних ресурсів, що інтегруються до обладнання інформаційної системи зазначеної юридичної особи. Ці технологічні кваліфіковані сертифікати забезпечують встановлення захищеного каналу безпечного обміну інформацією в режимі реального часу.

Для отримання електронних довірчих послуг та формування технологічного кваліфікованого сертифіката до Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг Державної податкової служби (КНЕДП ДПС) звертається особисто керівник юридичної особи або відповідальна особа, передбачена п. 6 Порядку використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2023 року № 798.

Документи, необхідні для формування технологічного кваліфікованого сертифіката:

- заповнена та підписана Реєстраційна картка для юридичної особи (далі – Реєстраційна картка) у двох примірниках (зразок заповнення Реєстраційної картки розміщено на вебсайті Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг Державної податкової служби України (https://ca.tax.gov.ua) у розділі «Отримання електронних довірчих послуг»/вкладка «технологічні сертифікати»);

- оригінал статуту юридичної особи (засновницького договору, рішення про створення юридичної особи, яке діє на підставі модельного статуту) або його нотаріально засвідчена копія (надається виключно для ознайомлення) (крім тих, хто зареєструвався або вніс зміни в установчі документи, починаючи з 01.01.2016 та мають електронний примірник документів, який розміщено у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань).

 

Нові форми податкової декларації платника єдиного податку доступні в Електронному кабінеті

1 квітня – початок звітування для платників податків, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (податковий період – квартал). В електронному вигляді звітують вже понад 1,5 млн платників податків  –спрощенців.

Податкові декларації платників єдиного податку для бізнесу (ідентифікатори форм  F0103407, J/F0103309) за новими формами доступні в Електронному кабінеті платника податків.  

Звертаємо увагу, що нові форми декларації містять розділ щодо визначення податкових зобов’язань по військовому збору. Просимо платників бути уважними при подачі звітності.

Податкову декларацію платника єдиного податку 1-3 груп підприємці можуть подати через Електронний кабінет та мобільний застосунок «Моя податкова», який розміщено на цифрових платформах AppStore або GooglePlay.

Презентаційні матеріали щодо подання декларації через мобільний застосунок доступні за покликанням: https://tax.gov.ua/mobilniy-zastosunok-moya-podatkova/prezentatsiyni-materiali/879290.html

 

Камеральна перевірка: порядок проведення

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.

Відповідно до п. 49.1 ст. 49 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) податкова декларація подається за звітний період в установлені ПКУ строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.

Нагадуємо, що згідно з абзацами першим – третім п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 ПКУ камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій, даних Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального та Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Статтею 76 ПКУ визначено порядок проведення камеральної перевірки.

Пунктом 76.1 ст. 76 ПКУ передбачено, що камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.

Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.

Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов’язкова.

Камеральні перевірки податкових декларацій або уточнюючих розрахунків проводяться головними управліннями ДПС в областях та м. Києві, міжрегіональними управліннями ДПС по роботі з великими платниками податків, у яких перебувають на обліку платники податків, протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, – за днем їх фактичного подання.

За результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків.

 

За яких умов можлива реалізація алкогольних напоїв кінцевому споживачу з доставкою, у т. ч. сторонньою кур’єрською службою?

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що реалізація алкогольних напоїв кінцевому споживачу з доставкою, у т. ч. сторонньою кур’єрською службою можлива:

► у разі внесення плати кінцевим споживачем за отримані алкогольні напої кур’єрській службі за наступних умов:

- наявності ліцензій на право оптової торгівлі алкогольними напоями у продавця та ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями у кур’єрської служби;

- наявності у кур’єрської служби місця здійснення роздрібної торгівлі (приміщення торговельною площею не менше 20 кв. метрів), яке обладнане реєстраторами розрахункових операцій та/або програмними реєстраторами розрахункових операцій;

- забезпечення дотримання вимог ст. 71 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817);

► у разі внесення плати кінцевим споживачем за отримані алкогольні напої продавцю за таких умов:

- наявності ліцензії на роздрібну торгівлю у безпосереднього продавця алкогольних напоїв;

- наявності у продавця місця здійснення роздрібної торгівлі (приміщення торговельною площею не менше 20 кв. метрів), яке обладнане реєстраторами розрахункових операцій та/або програмними реєстраторами розрахункових операцій;

- забезпечення дотримання вимог ст. 71 Закону № 3817.

 

Алгоритм розрахунку податкової знижки за навчання

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що триває Деклараційна кампанія 2025.

За витратами, понесеними у 2024 році громадяни – платники податку на доходи фізичних осіб (ПДФО, податок) мають право на отримання податкової знижки. Для отримання податкової знижки податкова декларація про майновий стан і доходи за наслідками 2024 року подається платником по 31 грудня 2025 року (включно).

Нагадуємо, що податкова знижка для фізичних осіб, які не є суб’єктами господарювання – це документально підтверджена сума (вартість) витрат платника податку – резидента у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів – фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати та/або у вигляді дивідендів, у випадках, визначених Податковим кодексом України (далі – ПКУ).

Порядок застосування податкової знижки визначений ст. 166 ПКУ.

Для розрахунку податкової знижки, зокрема за навчання, визначається база оподаткування шляхом зменшення річної суми нарахованої заробітної плати на суму страхових внесків до Накопичувального пенсійного фонду загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, а також на суму податкової соціальної пільги (ПСП) за її наявності. Інформацію щодо сум нарахованого загального річного оподатковуваного доходу, застосованих ПСП та утриманого ПДФО фізичні особи отримують у вигляді довідки про доходи від свого роботодавця.

Визначається сума (вартість) витрат платника податку – резидента, дозволених до включення до податкової знижки на підставі підтверджуючих документів.

Сума ПДФО, на яку зменшуються податкові зобов’язання у зв’язку з використанням права на податкову знижку, розраховується наступним чином. Із суми ПДФО, утриманого (сплаченого) із заробітної плати за рік, віднімаємо суму ПДФО, визначену як добуток бази оподаткування, зменшеної на суму понесених платником податку витрат на оплату за навчання, та ставки податку.

Водночас, у разі отримання платником протягом звітного року доходів у вигляді заробітної плати, які оподатковувалися за різними ставками податку, сума ПДФО, на яку зменшуються податкові зобов’язання, розраховується шляхом визначення часток (у відсотках) доходу, оподаткованих за різними ставками ПДФО, в загальній сумі річного загального оподатковуваного доходу.

 

З 01 квітня 2025 року виробники та імпортери сигарет застосовують до мінімального акцизного податкового зобов’язання коефіцієнт 1,1

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.

З 01 квітня до 31 грудня 2025 року виробники та імпортери сигарет застосовують коефіцієнт  1,1 до мінімального акцизного податкового зобов’язання.

За результатами декларування платниками акцизу за 2024 рік частка загальної суми податкових зобов’язань з акцизного податку у середньозваженій роздрібній ціні сигарет становить 55,8 відсотка, тобто є меншою за 60 %.

Відповідно до вимог Податкового кодексу України на вебпорталі ДПС України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/873808.html) оприлюднена інформація щодо:

- загальної суми податкових зобов'язань з акцизного податку на сигарети;

- середньозваженої роздрібної ціни продажу сигарет;

- показника (у відсотках), що характеризує частку загальної суми податкових зобов'язань з акцизного податку у середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет. 

Розрахунок показників здійснено на підставі даних декларацій з акцизного податку всіх виробників та імпортерів сигарет за січень – грудень 2024 року.

На яких платників акцизного податку та на яку продукцію розповсюджується застосування коефіцієнта 1,1?

На всіх виробників та імпортерів тютюнових виробів за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2402 20 90 10 (сигарети без фільтру) та 2402 20 90 20 (сигарети з фільтром).

У які періоди та при яких обставинах застосовується коефіцієнт 1,1?

- при розрахунку акцизного податку, який сплачується (з урахуванням мінімального акцизного податкового зобов’язання) за марки, отримані у період з 01 квітня по 31 грудня 2025 року поточного року (абзац другий підпункту 222.1.2 пункту 222.1 статті 222 Кодексу);

та

- при визначенні податкового зобов’язання у деклараціях з акцизного податку  за звітні періоди квітень – грудень 2025 року.

Як відображатиметься в податковій звітності за 2025 рік застосування коефіцієнту 1,1 до розміру мінімального акцизного податкового зобов’язання?

У графі 17 «Мінімальне податкове зобов’язання, встановлене Кодексом (грн) за 1000 шт» додатку 2 до Декларації з акцизного податку за звітні періоди квітень – грудень 2025 року зазначається мінімальне акцизне податкове зобов’язання, збільшене на коефіцієнт 1,1.

Довідково:

Підпункт 14.1.602 пункту 14.1 статті 14 та пункт 221.6 статті 221 Податкового кодексу України з урахуванням змін, внесених законами України від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII та від 18 липня 2024 року № 3878-ІХ.

 

Комунікації з платниками податків Лозуватської ТГ за «круглим столом»

Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) інформує.

Фахівцями Криворізької ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області проведено засідання «круглого столу» з платниками податків Лозуватської ТГ щодо змін в оподаткуванні та актуальних питань податкового законодавства.

Розповіли про реформування Державної податкової служби України в рамках інформаційної кампанії - Національної стратегії доходів до 2030 року та системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризики).

Проінформували щодо обов’язку подання декларації про майновий стан і доходи до 01 травня 2025 року за наслідками 2024 року; щодо легалізації трудових відносин, згідно чинного законодавства, як запоруки стабільного майбутнього; щодо роботи сервісу «Пульс», який приймає звернення фізичних осіб та суб’єктів господарювання відносно неправомірних дій або бездіяльності працівників податкової служби та інше.

Нагадали про обов’язок застосування реєстраторів розрахункових операцій/програмних РРО та відповідальності за порушення у сфері РРО.

 Для  комунікації з громадськістю податковою службою запроваджено Комунікаційну податкову платформу електронна скринька платформи за адресою Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її..

Під час засідання надали відповіді на запитання, які цікавили платників податків Лозуватської громади.

Працюємо сумлінно – зміцнюєм державу!

 

Засідання міської робочої підгрупи у виконкомі Криворізької міської ради

Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький регіон) повідомляє.

У виконкомі Криворізької міської ради відбулось засідання міської робочої підгрупи за участі фахівців Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань справляння плати за землю.

На засіданні обговорили виконання показників доходів бюджету Криворізької міської громади з справляння плати за землю, орендної плати та мобілізацію додаткових надходжень до бюджету міста.

Розглянули заходи щодо виявлення земельних ділянок, які використовуються без правовстановлюючих документів або використовуються не за цільовим призначенням. Прийняли відповідні рішення щодо визначення механізмів вирішення проблемних питань по надходженню коштів до бюджету міста.

 

Проведено сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія»

Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) інформує.

В Криворізькій ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області проведено сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» щодо актуальних питань податкового законодавства.

Платники запитували щодо декларування доходів та подання декларації про майновий стан і доходи, особливості податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, реєстрацію РРО/ПРРО, офіційне оформлення працівників та інше.

На всі поставлені питання в ході сеансу «гарячої лінії» були надані роз’яснення в межах чинного законодавства.

 

Коментар щодо права на податков знижку

Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) повідомляє.

Начальник Криворізької ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Ганна Познякова надала коментар представникам медіа щодо термінів подачі декларації про майновий стан і доходи.

За витратами, понесеними у 2024 році, фізичні особи – платники податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), які не є суб’єктами господарювання, мають право на податкову знижку. Для цього необхідно подати податкову декларацію про майновий стан і доходи по 31 грудня 2025 року (включно).

Податкова знижка – це документально підтверджена сума (вартість) витрат платника ПДФО – резидента у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів – фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати та/або у вигляді дивідендів, у випадках, визначених Податковим кодексом України (далі – Кодекс).

Сума податкової знижки, нарахована платнику ПДФО у звітному податковому році, не може перевищувати суму річного загального оподатковуваного доходу платника ПДФО, нарахованого як заробітна плата, зменшену з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 Кодексу, крім випадку, визначеного п.п. 166.4.4 п. 166.4 ст. 166 Кодексу (п.п. 166.4.2 п. 166.4 ст. 166 Кодексу). 

До податкової знижки включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником ПДФО витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема, квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, копіями договорів, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і їх покупця (отримувача). 

Сума податкової знижки, нарахована платнику ПДФО у звітному податковому році, у разі включення до податкової знижки витрат, передбачених п.п. 166.3.10 п. 166.3 ст. 166 Кодексу, розраховується окремо від інших витрат та не може перевищувати суму річного загального оподатковуваного доходу платника ПДФО, отриманого у вигляді дивідендів, крім сум дивідендів, що не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу (п.п. 166.4.4 п. 166.4 ст. 166 Кодексу).

Якщо платник ПДФО до кінця податкового року, наступного за звітним, не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, таке право на наступні податкові роки не переноситься.