Положення про службу у справах дітей

1. Загальні положення

1.1. Служба у справах дітей виконкому Покровської районної в місті ради (надалі - служба) є самостійним структурним підрозділом виконавчого комітету районної в місті ради.

1.2. Служба утворюється й ліквідується відповідно до ст. 54 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішенням районної в місті ради в межах затвердженої нею за пропозицією голови районної у місті ради.

1.3. Служба підзвітна і підконтрольна районній в місті раді, підпорядкована виконавчому комітету та голові районної у місті ради.

1.4. Служба у своєму складі має два сектори: сектор з питань опіки, усиновлення, влаштування дітей та сектор з питань профілактики   негативних проявів та правопорушень серед дітей.

1.5. Служба є юридичною особою, має бланк та кутовий штамп зі своїм найменуванням, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, може мати рахунки в Управлінні Державного казначейства у     м. Кривому Розі.

1.6. Служба реєструється в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», що регулюють діяльність неприбуткової організації.

1.7. Служба  у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, Законом України «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування», рішеннями міської та районної в місті ради та їх виконавчих комітетів, розпорядженнями міського голови та голови районної у місті ради, у межах делегованих повноважень – постановами Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади, Регламентом районної в місті ради та її виконавчого комітету, Системами управління якістю та інформаційною безпекою, Інструкцією з діловодства в органах місцевого самоврядування міста, а також цим Положенням.

2. Основні завдання та функції

          Основними завданнями та функціями служби є:

2.1. Розроблення і здійснення самостійно та разом з іншими структурними підрозділами виконкому районної в  місті  ради, підприємствами, організаціями всіх форм власності, об'єднаннями громадян заходів, спрямованих на поліпшення становища і соціального захисту дітей, у тому числі дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, або осіб з їх числа, забезпечення прав, свобод і законних інтересів дітей, запобігання бездоглядності та вчинення ними правопорушень, усунення причин, що породжують ці явища, та здійснення контролю за виконанням цих заходів.

2.2. Координація зусиль місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій усіх форм власності у вирішенні питань соціального захисту дітей та організація роботи із запобігання бездоглядності дітей.

2.3. Виявлення, облік і передача дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на усиновлення, під опіку (піклування), у прийомні сім’ї, дитячі будинки сімейного  типу,   до шкіл-інтернатів різних профілів та на патронатне виховання.

2.4. Здійснення контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів дітей, що перебувають під опікою та піклуванням громадян, у закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, вихованців дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей, їх умовами влаштування, утримання та виховання, підготовка звітів про стан виховання, утримання й розвитку дітей у таких сім’ях.

2.5. Забезпечення збереження майна дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і вживання заходів щодо  встановлення опіки над майном дітей за місцем його розташування. Контроль за поверненням житла дітям після завершення терміну їх перебування у відповідному закладі, прийомній сім’ї, сім’ї опікуна (піклувальника), чи дитячому будинку сімейного типу.                                             

2.6. Здійснення передбачених законодавством заходів щодо поліпшення житлових і матеріально-побутових умов дітей, які залишились без піклування батьків та передані на  виховання  в сім’ї громадян.

2.7. Здійснення ведення державної статистики щодо дітей відповідно до законодавства України.

2.8. Виявлення та ведення обліку дітей, переміщених з тимчасово окупованої території або району проведення антитерористичної операції, які залишилися без батьківського піклування,  потрапили  до складних життєвих  обставин.

2.9. Здійснення роботи з розв’язання спорів між батьками щодо виховання дитини, місця її проживання.

2.10. Надання консультацій з питання підготовки необхідних документів щодо відчуження майна дитини.

2.11. Проведення роботи щодо профілактики негативних проявів серед дітей та надання підприємствам, установам та організаціям незалежно від  форм власності, громадським організаціям, громадянам практичної та методичної допомоги, консультацій з питань соціального захисту і профілактики правопорушень серед дітей.

2.12. Сприяння у здійсненні заходів з попередження насильства в сім’ї, жорстокості, сексуальної розпусти, наркоманії, токсикоманії, алкоголізму, тютюнопаління та інших шкідливих звичок серед дітей; участь у проведенні профілактичних заходів щодо  обмеження вживання тютюнових виробів неповнолітніми.

2.13. Оптимізація доступу суб’єктів господарювання та громадян до інформаційних ресурсів міста, віднесених до компетенції структурного підрозділу, шляхом  підвищення рівня їх відкритості за рахунок створення нових можливостей і зручностей, забезпечення зворотного зв’язку, удосконалення існуючої системи, електронної взаємодії міської та районної влади і бізнесу.

2.14. Здійснення роботи щодо внесення відомостей про дітей, які опинились у складних життєвих обставинах, дітей, які залишились без батьківського піклування, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, про опікунів, піклувальників, кандидатів в усиновлювачі, прийомних батьків, батьків-вихователів до Єдиної інформаційно-аналітичної системи «Діти» (далі - ЄІАС «Діти»).

2.15. Співпраця з управителями житлового фонду району з питань забезпечення права дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на житло, збереження зазначеного житла й повернення його дітям після завершення терміну їх перебування у відповідному закладі, прийомній сім’ї, сім’ї опікуна (піклувальника) чи дитячому будинку сімейного типу.

2.16. Перевірка умов влаштування, утримання. виховання, навчання дітей, які перебувають під опікою та піклуванням громадян і в дитячих закладах; переведення дітей, життю і здоров’ю яких загрожує небезпека, до інших форм їх влаштування.

      3. Обов’язки

3.1. Проведення перевірок  стану роботи із соціально-правового захисту дітей у закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, спеціальних установах і закладах соціального захисту для дітей незалежно від форми власності, стану виховної роботи з дітьми у навчальних закладах, за місцем проживання, здійснення контролю за дотриманням законодавства про працю дітей у суб’єктів господарювання всіх форм власності згідно з чинним законодавством України та виконання інших доручень керівництва виконкому районної в місті ради.

3.2. Здійснення виявлення, обліку та влаштування  дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до дитячих будинків, шкіл-інтернатів різних профілів, на усиновлення, під опіку (піклування), у прийомні сім’ї, на патронатне виховання.

3.3. Порушення перед органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування питань про направлення до спеціальних установ для дітей, навчальних закладів (незалежно від форми власності) дітей, які опинились у складних життєвих обставинах, неодноразово самовільно залишали сім'ю та навчальні заклади.

3.4. Ведення справ з опіки та піклування над дітьми, усиновлення дітей.

3.5. Підготовка висновків про можливість утворення прийомної сім’ї та дитячого будинку сімейного типу; можливість громадян бути усиновлювачами  малолітньої дитини; доцільність усиновлення дитини; доцільність установлення опіки (піклування) над дитиною;  доцільність позбавлення (відновлення) батьківських прав.

3.6. Проведення роботи серед дітей з метою запобігання здійсненню правопорушень.

3.7. Розробка і подання на розгляд виконкому районної в місті ради пропозицій щодо бюджетних асигнувань на реалізацію програм і здійснення заходів соціального захисту дітей та утримання підпорядкованих закладів.

3.8. Формування в Єдиній інформаційно-аналітичній системі «Діти» банка даних дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які мають підстави для усиновлення, що перебувають під опікою або піклуванням, у прийомних сім’ях чи дитячих будинках сімейного типу,  які опинилися в складних життєвих обставинах, унесення відомостей про опікунів, піклувальників, кандидатів в усиновлювачі, прийомних батьків, батьків-вихователів до Єдиної інформаційно-аналітичної системи «Діти» (ЄІАС «Діти»).                                                                            

3.9. Контроль та аналіз унесення в ЄІАС «Діти» інформації відповідно до  компетенції служби у справах дітей.

3.10. Ведення обліку житла, яке зберігається за дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування. Сприяння вирішенню житлово-побутових проблем дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування,  погодження зняття з реєстрації місця проживання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

3.11. Забезпечення збереження майна дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Проведення заходів щодо  встановлення опіки над майном дітей за місцем його розташування. Здійснення передачі  житла дітям – сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, а також особам з їх числа  після  завершення  терміну  перебування в сім’ї опікуна чи піклувальника,прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу, закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

3.12. Здійснення передбачених законодавством заходів щодо поліпшення житлових і матеріально-побутових умов дітей, які залишились без піклування батьків та передані на  виховання  в сім’ї громадян.

3.13. Ведення обліку житла, що зберігається за дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування.

3.14. Підготовка документів для реєстрації підкинутої, знайденої дитини  та  подання  їх  органам реєстрації актів цивільного стану за місцем виявлення такої дитини.

3.15. Проведення перевірок умов влаштування, утримання, виховання, навчання дітей, що перебувають під опікою та піклуванням громадян та у дитячих закладах; переведення дітей, життю й здоров’ю яких загрожує небезпека, до інших форм улаштування.

3.16. Надання дозволу на відчуження нерухомого майна, що знаходиться на території району, власником (співвласником) якого є діти, та дарування або купівлю-продаж житла та нерухомого майна, а також на здійснення правочинів стосовно нерухомого майна, право власності на яке або право користування яким мають діти.

3.17. Підготовка проектів рішень виконавчого комітету районної в місті ради про негайне відібрання дитини від батьків з негайним повідомленням прокуратури     та     у   семиденний    строк   звернення  до суду у виняткових випадках, при безпосередній загрозі життю або здоров’ю дитини, з позовом про позбавлення батьків чи одного з них батьківських прав.

3.18. Установлення статусу дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування.

3.19. Ведення обліку осіб, які бажають усиновити дитину-сироту або дитину, позбавлену батьківського піклування, та здійснення нагляду за дотриманням прав дітей після усиновлення; організація  знайомства  з  дітьми,  яких  бажають  усиновити; підготовка   висновку   про  доцільність   усиновлення.

3.20. Вирішення у зазначеному законом порядку щодо надання дітям повної цивільної дієздатності.

3.21. Вирішення спору у разі заперечення одним із батьків щодо зміни прізвища або імені дитини.

3.22. Забезпечення  функціонування системами управління якістю та інформаційною безпекою публічних послуг у службі у справах дітей.

3.23. Доведення до об’єктів господарювання вимог нових нормативних актів, що належать до компетенції служби, проведення нарад, семінарів з їх роз’яснення.

3.24. Унесення подань до відповідних органів про притягнення до відповідальності посадових осіб, якщо вони ігнорують законні вимоги та рішення районної у місті ради і її виконавчих органів, прийняті в межах їх повноважень.  

3.25. Виявлення сімей, що не забезпечують необхідні умови для життя, навчання й виховання дітей, та організація роботу з ними.

3.26. Сприяння вирішенню питань забезпечення прав дитини на належне батьківське виховання та утримання відповідно до чинного законодавства України.

3.27. Здійснення співпраці з постійними комісіями районної у місті ради, інформування їх про стан роботи щодо захисту прав дітей, попередження бездоглядності, правопорушень.                                                                   

3.28. Здійснення передбачених законодавством заходів щодо поліпшення житлових і матеріально-побутових умов дітей, які залишилися без піклування батьків та передані на виховання в сім’ї громадян.

3.29. Уживання заходів у разі, якщо право користування житлом має тільки дитина-сирота або дитина, позбавлена батьківського піклування, для передачі їй у власність житла, право користування яким вона має.

3.30.  Виявлення та ведення обліку дітей, переміщених з тимчасово окупованої території або району проведення антитерористичної операції, які залишилися без батьківського піклування,  потрапили  в складні життєві  обставини; уживання заходів щодо захисту їх прав.

3.31. Забезпечення  дотримання вимог законодавства щодо розгляду звернень громадян.

3.32. Здійснення відстеження результативності впливу регуляторного акта та його аналіз (первинний, повторний, періодичний).

3.33. Забезпечення  інформаційної підтримки ресурсів, розміщених на сайті «Криворізький ресурсний центр», які за своїм змістом належать до компетенції структурного підрозділу; удосконалення їх структури та змісту; побудова взаємозв’язку з іншими ресурсами.

3.34. Розробка проектів рішень районної в місті, його виконавчого комітету, розпоряджень голови районної у місті рад з питань, що належать до  компетенції служби у справах дітей.

 3.35. Підготовка угод про організацію діяльності дитячих будинків сімейного типу й прийомних сімей у районі з батьками-вихователями та прийомними батьками.

3.36. Надання відповіді на інформаційні запити у терміни, визначені Законом України «Про доступ до  публічної інформації».

3.37. Забезпечення реалізації прав громадян на використання електронних інформаційних ресурсів міста, організації зворотного зв’язку, об’єктивного і своєчасного розгляду звернень, що надходять на сторінки порталу «Криворізький ресурсний центр».

3.38. Надання безоплатної первинної допомоги відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу», у тому числі здійснення особистого прийому осіб, які її потребують.

 4. Права

      Має право:

4.1. Приймати з питань, віднесених до її компетенції рішення, які є обов’язковими для виконання місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, посадовими особами та  громадянами.

4.2. Порушувати перед відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування питання про притягнення до відповідальності згідно із законом фізичних та юридичних осіб, які допустили порушення прав, свобод і законних інтересів дітей.

4.3. Порушувати  перед органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування питання про накладення  дисциплінарних стягнень на посадових осіб у разі невиконання ними рішень, прийнятих службою.

4.4. Звертатися у разі порушення прав та законних інтересів дітей, а також з питань надання їм допомоги до відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та  організацій незалежно від форми власності.

4.5. Відвідувати дітей, які опинилися у складних життєвих умовах, перебувають на обліку в службах у справах дітей виконкомів районних у місті рад, за місцем їх проживання, навчання і роботи; уживання заходів для соціального захисту дітей.

4.6. Запрошувати для бесіди батьків або опікунів, піклувальників, посадових осіб до служби у справах дітей з метою з'ясування причин та умов, які призвели до порушення прав дітей, бездоглядності, вчинення правопорушень, уживати заходів щодо їх усунення.

4.7. Представляти у разі потреби інтереси дітей в судах, у їх відносинах з підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності.

4.8. У разі потреби перевіряти умови роботи працівників молодше 18 років на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форми власності.

4.9. Давати згоду на звільнення працівників молодше 18 років за ініціативою власника підприємства, установи та організації незалежно від форми власності або уповноваженого ним органу.

4.10. Отримувати у визначений  термін повідомлення від органів виконавчої влади, органів  місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми  власності, посадових осіб про заходи, ужиті на виконання прийнятих нею рішень.                                               

4.11. Одержувати в установленому порядку від відділів, управління, комітетів виконкому районної у місті ради, підприємств, установ, організацій усіх форм власності інформацію, документи, інші матеріали з питань, що належать до її компетенції від місцевих органів державної статистики-статистичні дані, необхідні для виконання покладених на неї завдань.

 4.12. Укладати в установленому порядку угоди про співробітництво з науковими установами, жіночими, молодіжними, дитячими та іншими  об’єднаннями громадян і благодійними організаціями.

4.13. Скликати в установленому порядку наради, конференції, семінари з питань, що належать до  компетенції служби.

4.14. Організовувати правове, соціально-психологічне консультування дітей та їх батьків, створювати консультаційні центри і «телефони довіри» та організовувати їх роботу.      

4.15. Залучати до розгляду питань, що належать до компетенції служби,  спеціалістів інших відділів, управління, комітетів виконкому районної в місті ради, підприємств, установ, організацій усіх форм власності, об'єднань громадян та благодійних організацій за погодженням з їх керівниками.

4.16. Вносити на розгляд керівництва пропозиції щодо удосконалення          роботи  в ЄІАС «Діти».

                                      4. Організація роботи

5.1. Служба працює відповідно до перспективних і поточних планів, які затверджуються  рішенням  виконкому  районної  в  місті  ради,  та календарних планів роботи виконавчого комітету, що затверджуються  головою районної у місті ради.

5.2. Прийом на роботу працівників служби здійснюється відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».   На посаду працівників служби у справах дітей призначаються особи, які пройшли конкурсний відбір або за іншою процедурою, передбаченою чинним законодавством України. 

5.3. Службу очолює начальник. У разі відсутності начальника його обов’язки виконує завідувач сектору.

  5.4. Начальник служби:

5.4.1 несе персональну відповідальність за виконання покладених на службу завдань, законність прийнятих ним рішень;

5.4.2 визначає обов’язки працівників служби та здійснює контроль за їх виконанням;

5.4.3 видає в межах повноважень служби накази, організовує та контролює їх виконання;

5.4.4 представляє службу в усіх установах, підприємствах та закладах;

5.4.5 формує кадровий резерв на працівників служби; 

5.4.6  подає пропозиції голові районної у місті ради щодо:

5.4.6.1 заміщення вакансій в службі;

5.4.6.2 присвоєння посадовим особам чергових рангів;

5.4.6.3 заохочення працівників служби за результатами роботи;

5.4.6.4 структури управління;

 5.4.6.5 установлення розміру надбавок посадовим особам;

5.4.6.6 застосування стягнень за порушення трудової та виконавської дисципліни.             

5.5 Служба фінансується коштами районного в місті бюджету. Штатний розпис  і фонд оплати працівників служби визначається головою районної у місті ради в межах загальної чисельності оплати праці працівників виконкому районної в місті ради.

5.6. Працівники служби виконують обов'язки відповідно до посадових інструкцій.